Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Friday 30 October 2015

Anwar gagal tuntutan saman

NORAZLITA MOHD. SIES | 30 Oktober 2015 1:18 AM

Anwar Ibrahim


KUALA LUMPUR 29 Okt. - Datuk Seri Anwar Ibrahim hari ini gagal dalam tuntutan saman fitnah RM100 juta terhadap Menteri Luar, Datuk Seri Anifah Aman dan kerajaan berhubung dakwaan bekas Ketua Pembangkang itu telah menawarkan RM100 juta kepada beliau untuk melompat parti.

Mahkamah Tinggi di sini berpendapat, meskipun daripada kete­rangan dan fakta kes adalah jelas bahawa penerbitan akhbar The Star pada 16 Mei 2009 ditujukan secara khususnya kepada Anwar namun begitu Penasihat PKR itu telah gagal membuktikan kenyataan akhbar tersebut diterbitkan oleh Anifah.

Pesuruhjaya Kehakiman, Siti Khadijah S. Hassan Badjenid dalam penghakimannya menyatakan, ke­adaan dalam kes saman itu agak berbeza memandangkan tiada saksi dikemukakan oleh Anwar selain daripada dirinya sendiri.

Beliau menambah kata, Anwar juga tidak membawa keterangan daripada saksi-saksi biasa dalam kalangan orang awam mengenai pandangan, tanggapan dan tafsiran mereka apabila membaca kenyataan akhbar tersebut.

Ini menyebabkan, mah­kamah tiada pilihan lain selain daripada bergantung kepada kenyataan akhbar tersebut dan keterangan Anwar selaku pihak plaintif semata-mata untuk mendapatkan tafsiran dan tanggapannya dari sudut tersebut, ujar Siti Khadijah.

Pihak plaintif menurut Siti Khadijah, telah berjaya menunjukkan kenyataan akhbar tersebut menepati ketiga-tiga ujian iaitu terdapat kaitan yang cenderung untuk memperkecilkan dirinya, ia menyebabkan orang lain menjauhkan diri daripadanya dan perkataan itu mengundang kebencian masyarakat terhadapnya.

“Atas imbangan kebarangkalian, mahkamah mendapati pihak plaintif telah berjaya membuktikan kenyataan akhbar itu mempunyai sengatan yang berbisa dengan kesan bercirikan fitnah terhadapnya. Iaitu plaintif cuba menarik masuk secara rasuah ahli-ahli Parlimen daripada parti lawan untuk menyertai parti diketuai oleh plaintif.

“Kenyataan akhbar tersebut apabila ditafsirkan, implikasinya adalah menggambarkan plaintif tidak beretika, korup dan tidak sesuai memegang jawatan awam,” kata Siti Khadijah.

Anwar yang diwakili peguam, Razlan Hadri Zulkifli memfailkan saman pada 27 Mei 2009 kerana mendakwa Anifah memfitnahnya ketika sidang akhbar pada 16 Mei 2009 bersama Setiausaha Negara Amerika Syarikat (AS) ketika itu, Hillary Clinton semasa lawatan kerja ke negara tersebut.

Ketika menolak saman itu dengan kos RM20,000, Siti Khadijah juga berpendapat, walaupun pada 16 Mei 2009 akhbar The Star telah menerbitkan kenyataan berkaitan fitnah terhadap Anwar, namun pihak plaintif gagal membuktikan ia diterbitkan oleh Anifah yang merupakan Ahli Parlimen Kimanis.

Siti Khadijah berkata, Anifah yang dinamakan sebagai pihak defendan sehubungan itu tidak ditanggungkan dengan beban untuk membuktikan artikel tersebut mempunyai kewajaran, mengan­dungi komen yang berpatutan atau dilindungi keistimewaan bersyarat untuk membela dirinya.

Malah katanya, Anifah sebelum menjawab soalan telah memberikan kenyataan amaran iaitu: “Just for the informatian of the audience here.” (hanya untuk maklumat khalayak di sini).

Mahkamah menyatakan, jika kenyataan dibuat secara tertutup sudah tentu tiada keperluan untuk pihak defendan memberikan kenyataan amaran sedemikian dan daripada keterangan yang ada ia lebih cenderung untuk menunjukkan bahawa defendan tidak bermaksud untuk kenyataannya disiarkan di Malaysia.

Selepas menghalusi kenyataan amaran itu menurut Siti Khadijah, jika pesanan tersebut tidak dipatuhi maka risiko adalah tanggungan sendiri.

Bagi Siti Khadijah, adalah jelas kenyataan lisan tersebut dibuat di Amerika Syarikat dan tiada kaitan dengan kenyataan akhbar yang diterbitkan oleh akhbar The Star di Malaysia.

Merujuk kepada kenyataan defendan itu, punca tindakan jika ada adalah fitnah lisan dan bukannya fitnah bertulis serta tempat kejadian di luar Malaysia.

“Mengikut Seksyen 23(1)(a) Akta Mahkamah Kehakiman 1964, bidang kuasa sivil Mahkamah Tinggi adalah bagi kes yang tindakannya berbangkit dalam bidang kuasa tempatan mahkamah itu. Mahkamah Tinggi di Malaysia tidak mempunyai bidang kuasa ke atas kes-kes yang kausa tindakannya berbangkit di luar dari Malaysia,” katanya.

Anwar, 68, yang sedang menjalani hukuman penjara lima tahun di Penjara Sungai Buloh tiba di mahkamah dengan kawalan ketat pihak penjara selepas Mahkamah Persekutuan menolak rayuannya atas kesalahan meliwat bekas pembantu peribadinya, Mohd. Saiful Bukhari Azlan di sebuah kondominium di Bukit Damansara di sini pada 26 Jun 2008.

Razlan Hadri memberitahu pemberita, pihaknya akan mengemukakan rayuan berhubung keputusan tersebut. Anwar turut diwakili peguam Latheefa Koya, J. Leela dan Shahid Adli Kamarudin.

Anifah diwakili peguam, Tan Sri Dr. Muhammad Shafee Abdullah dan Sarah Abishegam.

- See more at: http://www.utusan.com.my/berita/mahkamah/anwar-gagal-tuntutan-saman-1.152250#sthash.zAnMU40d.dpuf


No comments: