Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Tuesday 13 October 2015

Kelayakan ­Piala Dunia ­2018/Piala Asia 2019 : Tak gentar samba Timor Leste

Harimau Malaya turun dengan misi cari kemenangan di Dili

MOHAMMAD ROZAIDI ZULKIFLI | 13 Oktober 2015 12:14 AM















PASUKAN Harimau Malaya sempat bergambar di Dili semalam, sehari sebelum menghadapi Timor Leste hari ini.

KUALA LUMPUR - WALAUPUN Timor Leste membariskan ramai pemain naturalisasi, terutama dari Brazil, namun itu tidak menggetarkan Harimau Malaya apabila berdepan pasukan itu dalam kelayakan ­Piala Dunia ­2018/Piala Asia 2019 di Dili, hari ini.

Jurulatih Malaysia, Datuk Ong Kim Swee menegaskan, anak-anak buahnya sudah bersedia untuk bangkit daripada kekecewaan diikat Timor Leste 1-1 dalam perlawanan pertama mereka, Julai lalu.

Namun, beliau tetap mengi­ngatkan anak-anak buahnya supaya berwaspada dengan ancaman Timor Leste, yang sudah menunjukkan peningkatan berbanding pertemuan pertama kedua-dua pasukan, tiga bulan lalu.

“Persiapan kita berjalan baik, di mana kita sampai ke Dili dua hari lepas dan semua mengikut perancangan apa yang ingin saya lakukan. Saya harap esok (hari ini) kita akan dapat mempamer aksi terbaik.

“Timor Leste bertambah baik..kita nampak yang mereka mempunyai ramai pemain naturalisasi da­ripada Brazil.

“Kejayaan mereka mendapatkan mata ketika menentang Palestin (1-1) menunjukkan bahawa mereka pasukan yang cukup baik tetapi kita juga melakukan persiapan yang rapi kali ini,” katanya dalam sidang akhbar di Dili, semalam.

Dalam aksi pertama Kelayakan Piala Dunia 2018/Piala Asia 2019, skuad negara diikat 1-1 dengan Timor Leste di Bukit Jalil.

Malaysia kini berada di kedudukan tercorot kumpulan A selepas sekadar mengumpul satu mata dengan tiga kekalahan berturut-turut.

Skuad Kim Swee membawa misi wajib menang ke atas Timor Leste untuk memperbaiki kedudukan, sekali gus mencerahkan peluang beraksi pada pusingan akhir Piala Asia 2019 nanti.

Mengulas mengenai jumlah ja­ringan, Kim Swee berkata, itu tidak penting kerana yang mustahak pa­sukannya menampilkan aksi terbaik dan menunjukkan disiplin serta fokus tinggi dalam perlawanan itu.

“Setiap kali kita bermain semestinya kita akan menjaringkan gol dan terpulanglah berapa jumlah gol dapat dihasilkan, tetapi yang pen­ting kita mendapat keputusan yang baik tidak kira satu, dua atau tiga gol.

“Kalau daripada segi fizikal, Timor Leste mempunyai kelebihan namun sebelum ini ketika perlawanan dengan Arab Saudi mereka juga mempunyai fizikal yang baik .

“Banyak lagi pasukan yang ada fizikal yang bagus, tetapi itu tidak boleh dijadikan alasan untuk pasukan negara tidak menampilkan aksi terbaik dan kita mempunyai kelebihan kita sendiri,” ujarnya.

Sementara itu, Kapten Harimau Malaya, Safiq Rahim menuntut rakan-rakan sepasukan menunjukkan semangat juang yang tinggi dalam perlawanan menentang Timor Leste dan berharap dapat meneruskan momentum kemenangan ke atas Laos minggu lalu.

“Pertama sekali kita tahu pa­sukan Timor Leste bukan pasukan yang sama seperti dulu dan jelas sangat berbeza.

“Jadi kami perlu bersedia daripada segala aspek sama ada taktikal, posisi, kawalan bola dan sebagainya.

“Moral pemain lebih baik ketika ini selepas berjaya melakar kemenangan dengan Laos tempoh hari dan saya harap momentum itu dapat diteruskan dalam perlawanan esok.

“Saya percaya rakan-rakan pa­sukan mahu keputusan yang baik agar kita berada dalam landasan baik untuk saingan ke Piala Asia,” katanya.

- See more at: http://www.utusan.com.my/sukan/bola-sepak/tak-gentar-samba-timor-leste-1.145760#sthash.0JPYqhfi.dpuf

No comments: