Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Friday 16 October 2015

Malaysia puas hati laporan siasatan DSB

16 Oktober 2015 1:28 AM


KUALA LUMPUR 15 Okt. – Malaysia berpuas hati dengan pembentangan laporan siasatan nahas pesawat Malaysia Airlines MH17 yang ditembak jatuh di Ukraine pada 17 Julai tahun lalu.

Azharuddin Abdul Rahman

Ketua Pengarah Jabatan Penerbangan Awam (DCA), Datuk Seri Azharuddin Abdul Rahman berkata, laporan yang dibentangkan oleh Lembaga Keselamatan Belanda (DSB) pada malam kelmarin, mengikut peraturan lampiran 13 Konvensyen Pertubuhan Penerbangan Awam Antarabangsa (ICAO).

“Pembentangan oleh DSB mendedahkan mengenai apa yang berlaku dan memberi cadangan langkah-langkah keselamatan agar kemalangan yang serupa dapat dielakkan pada masa hadapan.

“Seterusnya pihak Pasukan Penyiasatan Bersama (JIT) bahagian jenayah pula akan meneruskan siasatan mereka yang mana saya percaya laporan DSB akan menjadi satu elemen penting untuk mengheret pihak yang bertanggungjawab ke muka pengadilan,” katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini.

Mengulas lanjut, Azharuddin berkata, Malaysia sebagai negara milik pesawat MH17 akan turut bersama membantu DSB dalam penyiasatan nahas pesawat itu.

Selasa lalu, Pengerusi DSB, Tjibbe Joustra mengesahkan pesawat MH17 ditembak jatuh dengan pelancar peluru berpandu darat ke udara BUK di ruang udara timur Ukraine tahun lepas.

Katanya, peluru berpandu itu meledak di sebelah kiri kokpit pesawat berkenaan.

Hari ini, Duta Rusia di Malaysia, Valery N. Yermolov berkata, kajian oleh negaranya mendapati peluru berpandu BUK 9M38M1 yang menjatuhkan pesawat MH17 merupakan peluru berpandu yang telah ditamatkan perkhidmatan oleh tentera negara itu sejak 2011.

Menurut beliau, peluru BUK dari Rusia pada ketika ini tidak meninggalkan kesan serpihan ledakan bentuk ‘rama-rama’ sebagaimana yang ditemukan pada bangkai pesawat MH17.

- See more at: http://www.utusan.com.my/berita/nasional/malaysia-puas-hati-laporan-siasatan-dsb-1.147017#sthash.agrLojtX.dpuf


No comments: