Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Friday 16 October 2015

ISU-ISU AKHBAR CINA

PKR tamak?

15 Oktober 2015 6:30 PM



KERATAN akhbar Sinchew Daily News bertarikh 13 Oktober 2015.

AKHBAR Sinchew Daily News bertarikh 13 Oktober 2015 menyiarkan artikel mengenai pengumuman kepemimpinan tertinggi Parti Keadilan Rakyat (PKR) berhubung pembentukan Pakatan Harapan melibatkan Pas menimbulkan per­telagahan dalam kalangan ahli.

Artikel bertajuk ‘PKR main kayu tiga’ yang ditulis oleh Lim Sue Gan disiarkan dalam ruangan Yan Lun halaman 25 akhbar berkenaan. Pre­siden PKR, Datin Seri Dr. Wan Azizah Wan Ismail dikatakan tergesa-gesa membuat keputusan itu dalam satu mesyuarat khas tergempar majlis tertinggi parti Ahad lalu, sedang­kan perkara itu (cadangan melibatkan penyertaan Pas) sepatutnya hanya di peringkat perbincangan awal.

Terdahulu mesyuarat khas dikatakan bagi membincangkan petisyen 25 ahli Majlis Pimpinan Pusat (MPP) parti itu yang mahu penubuhan Pakatan Harapan dibincangkan semula.

Kontroversi tercetus apabila kumpulan berkenaan mahukan mesyuarat MPP Ahad lalu meluluskan cadangan agar dibentuk satu pakatan lain dengan Pas di sam­ping mengekalkan Pakatan Harapan iaitu gabungan baharu politik melibatkan DAP dan Parti Amanah Negara (Amanah).

Umum sedia maklum, Pas melalui presidennya, Datuk Seri Abdul Hadi Awang mengumumkan tidak akan bersama gabungan baharu itu kerana adanya DAP dan ‘pengkhia­nat’ iaitu Amanah.

Kumpulan 25 MPP menganggap keputusan membawa masuk Pas ke dalam PKR sebagai satu pandangan singkat dan pentingkan diri, tetapi bagi kepemimpinan tertinggi PKR pula, tindakan sedemikian bertujuan mahu memperluaskan kuasa Pakatan Harapan.

PKR dikatakan takut kalah dalam Pilihan Raya Umum ke-14, justeru enggan melepaskan Pas. Perkara itu turut dinyatakan Naib Presiden PKR, Tian Chua yang membayangkan PKR akan tewas teruk tanpa sokongan Pas di kawasan peti undi PKR yang majoritinya adalah orang Melayu.

Kepemimpinan tertinggi PKR dilihat lupa hakikat bahawa Pas pernah mengingkari agenda Pakatan Rakyat, menikam PKR dari belakang selain Pas berdegil mahu melaksanakan hukum hudud, namun ia dilakukan demi perjuangan utama pakatan untuk membentuk kebebasan berdemokrasi.

Penulis menyifatkan PKR hanya bersikap mementingkan diri apabila mahu membawa masuk Pas semata-mata demi memperkukuhkan politik PKR, sedangkan pada ak­hirnya tindakan itu akan memusnahkan gabungan parti pembangkang pada masa depan.

Ramai kalangan pemimpin PKR tidak nampak hala tuju dan perkembangan politik semasa yang mana ia sebenarnya menyediakan satu peluang amat besar kepada pakatan pembangkang, namun disebabkan tindakan tidak kemas itu mereka akan menerima padah kekalahan.

Beberapa isu yang mengaitkan UMNO telah menyebabkan ramai orang Melayu sudah mula hilang kepercayaan, sekali gus menjejaskan tiket deposit UMNO. PKR sepatutnya bijak mengambil kesempatan daripada kemusnahan yang dicipta UMNO dan Barisan Nasional (BN).

PKR diminta tidak bersikap jumud dengan hanya bergantung kepada Pas dan menafikan kemampuan Amanah untuk menarik sokongan undi tiket daripada orang Melayu. Mutakhir, Amanah dilihat mulai kuat dan menyerlah dan mempunyai potensi pengaruh di Kelantan apabila berjaya menarik kira-kira 11,000 ahli dari negeri itu.

Dalam keadaan ekonomi yang merosot ini apa yang rakyat mahukan adalah pelaksanaan kerajaan yang lebih bagus, bukan pelaksana­an polisi radikal berkaitan perkaum­an dan agama. Jika PKR bersama Pas, ia akan dianggap bersekongkol dengan hukum hudud, dan pas­tinya ramai yang marah.

DAP dan Amanah sebaliknya sudah menghidu peluang itu, malah kini sumber dan tenaga mereka ditum­pukan di Johor. PKR pula bertindak sebaliknya. Apa yang dilakukan PKR saat ini tidak lebih untuk kepentingan politik sendiri yang mana akan me­rugikan parti itu sendiri.

NAIK TERLALU TINGGI

Akhbar Sinchew Daily News bertarikh 14 Oktober 2015 menyiarkan artikel mengenai kenaikan kadar tol tertinggi mencecah sehingga 200 peratus melibatkan 18 lebuh raya tol secara mendadak menimbulkan persoalan dan kemarahan rakyat.

Artikel bertajuk ‘Biar syarikat lebuh raya jawab di Parlimen’ ditulis oleh pensyarah sebuah institusi pengajian tinggi swasta, Wee Seng disiarkan dalam ruangan Yan Lun halaman 29 akhbar itu.

Rakyat tertanya-tanya tindakan syarikat konsesi terbabit mengumumkan sendiri kenaikan kadar tol itu pada Isnin lalu yang disifatkan sebagai kejam kerana tiada budi bicara dan langsung tidak mengambil kira pandangan masyarakat.

Bagi penulis, kadar kenaikan tol itu boleh dijangka enam bulan lalu berdasarkan pengumuman Kementerian Kerja Raya melalui pelbagai saluran dan media bahawa konsesi syarikat lebuh raya akan mengemas kini kadar tol, namun tidak pula dinyatakan pelaksanaannya dalam waktu terdekat.

Peningkatan kadar tol sehingga 200 peratus secara mendadak itu sangat mengejutkan kerana kenaikannya terlalu tinggi sehingga menyebabkan orang ramai tidak dapat menyesuaikan diri terutama pada masa kini kenaikan kos sara hidup sedia ada telah membebankan mereka.

Keperitan itu dijangka lebih dirasai pengguna kenderaan di kawasan Lembah Klang, Pulau Pinang dan Johor Bharu sejajar pengumuman kenaikan kadar tol lebuh raya di kawasan terbabit yang mempunyai kapasiti ramai penduduk.

Pada dasarnya penulis faham keperluan kenaikan kadar tol oleh syarikat konsesi lebuh raya terbabit. Malah ia dibuat dengan restu pihak kerajaan agar syarikat terbabit tidak menanggung kerugian. Sebelum ini kerajaan membayar pampasan yang dianggarkan sebanyak RM580 juta kepada syarikat-syarikat konsesi lebuh raya sekiranya kadar tol tidak dinaikkan pada 2015.

Memang benar kontrak perjanjian konsesi itu telah ditandatangani tetapi dalam keadaan ekonomi dan politik semasa yang mencabar pada masa kini, kerajaan sepatutnya mencari pendekatan lain bagi sebagai alternatif penyelesaian masalah yang mengutamakan kepentingan rakyat.

Pada hemat penulis, menteri yang dipertanggungjawabkan sepatutnya mewakili rakyat bagi memperjuangkan keperluan orang ramai, dan bukan mewakili kepentingan syarikat konsesi lebuh raya terbabit.

Atas keperluan rakyat, syarikat konsesi lebuh raya sepatutnya tunggu saranan daripada cadangan dari Dewan Rakyat bagi memutuskan kelulusan kenaikan kadar tol. Penulis berpendapat, pihak kerajaan sepatutnya tidak perlu rasa takut dikritik jika tidak menuruti perjanjian konsesi itu.

- See more at: http://www.utusan.com.my/rencana/isu-isu-akhbar-cina-1.146619#sthash.FgMUzru1.dpuf

No comments: