Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Tuesday 13 October 2015

Abu Kassim akan jumpa tiga ketua pasukan petugas khas 1MDB

13 Oktober 2015 1:09 AM


Abu Kassim Mohamed (kiri) memakaikan selempang Anugerah Tokoh Pembangunanan kepada Zakaria Jaffar (dua dari kiri) di Akademi SPRM, Jalan Duta, Kuala Lumpur, semalam. – UTUSAN/AMIR HAFIZ ABD. RAHMAN

KUALA LUMPUR 12 Okt. – Ketua Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) akan me­ngadakan pertemuan dengan tiga ketua pasukan petugas khas yang bertanggungjawab menyiasat isu 1Malaysia Development Berhad (1MDB).

Mereka ialah Ketua Polis Negara, Tan Sri Khalid Abu Bakar; Gabenor Bank Negara, Tan Sri Zeti Akhtar Aziz dan Peguam Negara, Tan Sri Mohamad Apandi Ali.

Ketua Pesuruhjayanya, Tan Sri Abu Kassim Mohamed berkata, pertemuan itu bagi mengaktifkan semula peranan pasukan petugas khas tersebut yang turut dianggotai SPRM dalam menyelesaikan hal-hal yang berkaitan dengan 1MDB.

“Pasukan ini penting bagi membincangkan jalan penyelesaian dan keputusan dalam isu-isu yang timbul.

“Kita tidak kisah, kalau ada pertemuan memang saya hendak berjumpa dengan ketua-ketua jawatankuasa khas itu,” katanya selepas Majlis Paluan Berundur dan Persaraan Timbalan Ketua Pesuruhjaya (Pengurusan dan Profesionalisme) SPRM, Datuk Seri Zakaria Jaafar di Akademi Pencegahan Rasuah, Jalan Duta, di sini hari ini.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai saranan Zakaria dalam ucapan persaraannya agar pasukan petugas khas itu diaktifkan semula.

Abu Kassim bagaimanapun tidak menyatakan bila beliau akan me­ngadakan pertemuan dengan ketiga-tiga pemimpin pasukan petugas khas berkenaan.

Sementara itu, Timbalan Ketua Pe­su­ruhjaya (Pengurusan dan Pro­­fesionalisme) Suruhanjaya Pen­cegahan Rasuah Malaysia (SPRM), Datuk Seri Zakaria Jaafar ber­kata, pasukan petugas khas yang di­pertanggungjawabkan un­tuk me­nyiasat isu membabitkan 1MDB perlu diaktifkan semula bagi membolehkan siasatan dijalankan dengan berkesan.

Zakaria yang bersara wajib hari ini berkata, sebuah panel khas perlu diwujudkan bagi mengkaji hasil siasatan yang berkaitan dengan isu 1MDB agar segala keputusan diambil adalah adil tanpa dipengaruhi oleh mana-mana pihak.

“Panel khas itu perlu dianggotai seorang bekas Peguam Negara, seorang bekas hakim dan seorang wakil daripada Majlis Peguam bagi menjalankan kajian terhadap keputusan siasatan yang melibatkan SRC International, dana RM2.6 bilion dan 1MDB.

“Peguam Negara mempunyai kuasa untuk melantik mana-mana pihak yang layak untuk bertindak membuat keputusan sama ada wujud kes atau tidak untuk didakwa di mahkamah. Perkara ini pernah dilakukan semasa bekas Peguam Negara disiasat oleh SPRM pada empat tahun lepas,” katanya.

- See more at: http://www.utusan.com.my/berita/nasional/abu-kassim-akan-jumpa-tiga-ketua-pasukan-petugas-khas-1mdb-1.145922#sthash.7Ry0fbkl.dpuf


No comments: