Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Tuesday 13 October 2015

Jerman sahkan tiket Euro 2016

Poland, Albania, Romania turut layak

13 Oktober 2015 12:12 AM


MAX KRUSE (tengah) diraikan oleh rakan-rakan sepasukan selepas menjaringkan gol kemenangan ketika membantu Jerman menumpaskan Georgia dalam aksi kelayakan Euro 2016 di Leipzig, semalam. REUTERS

LEIPZIG, Jerman - Juara dunia, Jerman mengesahkan tiket ke Kejohanan Eropah (Euro) 2016 selaku juara Kumpulan D, meskipun mempa­mer aksi kurang meyakinkan ketika menumpaskan Georgia 2-1 di laman sendiri semalam.

Dalam satu lagi saingan Kumpulan D, Ireland gagal mengiringi Jerman untuk menjejakkan kaki ke Perancis, sebaliknya slot naib juara menjadi milik Poland yang mengalahkan mereka 2-1.

Pasukan kerdil Albania pula meraikan kejayaan melayakkan diri ke kejohanan utama buat kali pertama selepas membenam Armenia 3-0 untuk muncul naib juara Kumpulan I di belakang Portugal, dan mengatasi pasukan pilihan, Denmark.

Kejayaan bersejarah Albania diraikan di seluruh negara, malah sehingga ke Kosovo. Di Tirana, mercun dibakar sebaik saja tamat perlawanan dan orang ramai berkumpul di jalan utama sambil mengibar bendera.

“Ini adalah kejayaan bersejarah. Kami tidak memiliki pemain bertaraf bintang, tetapi semangat sepa­sukan telah menjulang Albania,” kata Presiden Persatuan Bola Sepak Albania, Armando Duka.

Albania di depan seawal minit kesembilan hasil jaringan sendiri pemain Armenia, Kamo Hovhan­nisyan, sebelum menambah dua lagi gol menerusi pemain pertahanan, Berat Djimsiti dan pemain gantian, Armando Sadiku.

Turut mengesahkan tiket ke Euro 2016 adalah Romania yang menumpaskan Kepulauan Faroe 3-0 untuk muncul naib juara Kumpulan F di belakang Ireland Utara, yang seri 1-1 dengan Finland.

Sementara itu, Jerman yang ha­nya memerlukan satu mata ke atas Georgia untuk mengesahkan tiket ke Perancis terpaksa menunggu ja­ringan Max Kruse pada minit ke-79 untuk mengesahkan kemenangan dan muncul juara kumpulan.

Thomas Mueller terdahulu meletakkan tuan rumah di depan pada minit ke-50 selepas menyempurnakan penalti, namun Jaba Kankava berjaya menyamakan kedudukan buat Georgia, tiga minit kemudian.

“Kami tetap gembira berjaya melayakkan diri, namun tidak berpuas hati dengan persembahan dalam dua perlawanan terakhir.

“Kami tidak menunjukkan standard sebenar dan banyak kelemahan yang harus diperbaiki,” kata jurulatih Jerman, Joachim Loew.

Dalam perlawanan di Warsaw, Robert Lewandowski mengesahkan kemenangan Poland pada minit ke-42.

Grzegorz Krychowiak membuka jaringan Poland pada minit ke-13, namun Jon Walters menyamakan kedudukan menerusi sepakan pe­nalti, tiga minit kemudian. – AFP

- See more at: http://www.utusan.com.my/sukan/bola-sepak/jerman-sahkan-tiket-euro-2016-1.145722#sthash.T0BRE55h.dpuf

No comments: