Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Tuesday 27 October 2015

F1 : Petronas sedia lanjutkan kerjasama dengan Mercedes

ZAZALI JAMIAN | 14 Oktober 2015 12:05 AM


LEWIS HAMILTON (kanan) dan Nico Rosberg sekali lagi membantu Mercedes AMG Petronas untuk memenangi kategori pengeluar dalam perlumbaan F1 sekali pun musim ini masih berbaki empat perlumbaan.

KUALA LUMPUR – Kejayaan Mercedes AMG Petronas muncul juara kategori pengeluar dua kali berturut-turut membuktikan Petronas dan Mercedes telah membentuk gandingan sempurna untuk muncul sebagai kuasa utama dalam perlumbaan Formula Satu (F1) ketika ini.

Kejayaan itu sekali gus membuktikan ketinggian kualiti minyak pelincir dihasilkan Petronas dan menambah keyakinan mereka untuk terus menjalin kerjasama de­ngan pasukan dari Jerman itu.

Pengurus Besar Kanan, Komunikasi Strategik Kumpulan Petronas, Liz Kamaruddin berkata, kecemerlangan tersebut telah membuktikan kerjasama yang dijalin bersama pasukan tersebut sejak 2010 telah memberikan impak besar dalam dunia permotoran malah kejuruteraan minyak pelincir Petronas juga kini sudah berada di tahap tertinggi.

Katanya, kerjasama baik antara Mercedes dan Petronas telah membentuk gandingan sempurna sehingga membolehkan pasukan itu meraih gelaran pengeluar F1 musim ini lebih awal biarpun persaingan masih berbaki empat perlumbaan.

Liz menegaskan, kecemerlangan tersebut turut dipengaruhi kerja keras dijalankan pasukan jurutera Petronas dalam menghasilkan mi­nyak pelincir berkualiti tinggi untuk perlumbaan F1 selain dibantu kecemerlangan Lewis Hamilton dan Nico Rosberg selaku pelumba.

“Ketika ini kami adalah penaja No.1 di dunia terutama dalam F1 dan Mercedes telah membantu membuktikan keupayaan minyak pelincir kami dalam bidang permotoran bertaraf tinggi.

“Dalam statistik enam tahun bersama Mercedes sebanyak 111 perlumbaan telah disertai dan kita telah meraih 31 kemenangan, 60 podium, 40 kedudukan petak hadapan dan 25 kali mencatat pusingan terpantas. Ini semua adalah hasil gandingan yang hebat menerusi kerjasama ini.

“Malah saya percaya kami juga tidak bercadang untuk bekerjasama dengan pasukan lain kerana selesa bersama Mercedes sekali gus berharap dapat terus bersama untuk lima tahun akan datang,” katanya kepada Utusan Malaysia dalam temuramah khas di sini, semalam.

Tahun lalu, Hamilton dari Bri­tain dinobatkan sebagai juara dunia kate­gori pelumba manakala rakan sepasukannya Rosberg dari Jerman menamatkan persaingan sebagai naib juara untuk membantu pasukan itu muncul juara pengeluar musim 2014.

“Masih ada baki empat perlumbaan dan sekiranya Hamilton kekal konsisten saya yakin dia mampu meraih kejuaraan sekali lagi. Pasukan ini mempunyai pelumba yang hebat dan kedua-dua mereka (Hamilton dan Rosberg) mempunyai kelebihan tersendiri,” kata Liz.

- See more at: http://www.utusan.com.my/sukan/lumba-kereta/petronas-sedia-lanjutkan-kerjasama-dengan-mercedes-1.146106#sthash.WUNXDGT2.dpuf


No comments: