Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Tuesday 20 October 2015

FIFA gantung Kuwait, JDT ke final Piala AFC

18 Oktober 2015 12:34 AM


JUARA ... Tunku Mahkota Johor Tunku Ismail Sultan Ibrahim meraikan kejayaan selepas pasukan JDT dinobatkan sebagai juara Liga Super 2015 selepas perlawanan Liga Super 2015 di Stadium Majlis Perbandaran Selayang hari ini. BERNAMA

KUALA LUMPUR – Johor Darul Ta’zim (JDT) berpeluang mencipta satu lagi sejarah besar bola sepak Malaysia apabila diisytiharkan layak secara automatik ke perlawanan akhir Piala AFC 2015 pada 31 Oktober ini di Stadium Republikan Central Dushanbe, Tajikistan.

Skuad bimbingan Mario Gomez itu, yang menjadi pasukan pertama dari Malaysia melepasi suku akhir Piala AFC pada 15 September lalu, akan menentang FC Istiklol dari Tajikistan selepas kedua-dua lawan mereka dalam peringkat separuh akhir, Qadsia SC dan Kuwait SC dari Kuwait disahkan tidak lagi layak bersaing.

Keputusan itu diumumkan Konfederasi Bola Sepak Asia (AFC) dalam laman sesawang rasminya semalam berikutan penggantungan Persatuan Bola Sepak Kuwait (KFA) oleh Persekutuan Bola Sepak Antarabangsa (FIFA) yang berkuat kuasa serta-merta.

Hukuman itu diputuskan dalam mesyuarat Jawatankuasa Eksekutif FIFA pada 24 dan 25 September lalu, yang dipercayai akibat campur tangan kerajaan Kuwait dalam urusan pentadbiran bola sepak KFA.

“Ekoran keputusan FIFA untuk menggantung KFA dan anggotanya daripada semua kegiatan bola sepak, Kuwait SC dan Qadsia SC tidak lagi layak untuk bersaing dalam separuh akhir Piala AFC.

“Justeru perlawanan akhir Piala AFC kini akan dilangsungkan antara FC Istiklol dengan Johor Darul Ta’zim di Dushanbe, Tajikistan pada 31 Oktober ini,” menurut AFC dalam kenyataannya di laman sesawang the-afc.com.

JDT ketinggalan kepada Qadsia SC selepas tewas 3-1 dalam separuh akhir pertama di Stadium Kuwait SC, Kuwait pada 29 September lalu manakala Kuwait SC mendahului FC Istiklol 4-0 di gelanggang sama sehari kemudian.

Separuh akhir kedua JDT-Qadsia mulanya dijadualkan pada Selasa ini di Stadium Tan Sri Hassan Yunos, Larkin, Johor Bahru manakala FC Istiklol-Kuwait SC di Dushanbe, sehari kemudian.

JDT terdahulu gagal dalam misinya ke Liga Juara-juara Asia setelah ditewaskan Bangkok Glass Thailand 3-0 walaupun berjaya menundukkan JSW Bengaluru (India) dalam pusingan playoff pada Februari lalu.

Namun mereka menjuarai Kumpulan F Piala AFC dengan mengatasi Kitchee (Hong Kong), Kingfisher East Bengal (India) dan Balestier Khalsa (Singapura) sebelum membelasah Ayeyawady United (Myanmar) 5-0 dalam pusingan kedua dan melepasi suku akhir dengan menumpaskan South China (Hong Kong) secara agregat 4-2.

- See more at: http://www.utusan.com.my/sukan/bola-sepak/fifa-gantung-kuwait-jdt-ke-i-final-i-piala-afc-1.147661#sthash.Laoa3fwv.dpuf


No comments: