Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Tuesday 13 October 2015

Dr. M dakwa Sosma untuk pengkritik kerajaan

13 Oktober 2015 1:30 AM


DR. MAHATHIR MOHAMAD (tiga, kiri) bersama (dari kiri) Shafie Apdal, Muhyiddin Yassin, Tengku Razaleigh Hamzah, Sanusi Junid dan Ong Tee Keat dalam sidang akhbar di Putrajaya, semalam. – BERNAMA

PUTRAJAYA 12 Okt – Bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad mendakwa Akta Kesalahan Keselamatan (Langkah-langkah Khas) 2012 (Sosma) telah dikenakan terhadap pengkritik-pengkritik kerajaan sedangkan akta tersebut seharusnya digunakan untuk menangani aktiviti keganasan.

Akibatnya beliau mendakwa, rata-rata rakyat ketika ini mula mempersoalkan tindakan kerajaan itu atas dakwaan menyalahgunakan undang-undang untuk menahan mereka yang mengkritik kerajaan.

Dr.Mahathir yang sering me­lakukan ‘serangan’ peribadi ke atas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak mendakwa, sepatutnya perkara seumpama itu tidak berlaku kerana undang-undang yang dihasilkan di Parlimen adalah untuk menegakkan keadilan dan bukannya bertujuan mendiamkan pengkritik kerajaan.

“Mereka menggunakan perkataan sabotaj untuk memboleh­kan tindakan dikenakan terhadap kumpulan ini dengan menggunakan akta baharu ini (Sosma). Memang undang-undang menyekat kebebasan rakyat untuk berbuat sesuka hati tetapi dalam isu ini mereka tidak melakukan sesuatu yang boleh ditakrif sebagai sabo­taj kepada kerajaan,” dakwanya dalam sidang akhbar selepas mempengerusikan satu mesyuarat di Yayasan Kepimpinan Perdana di sini hari ini.

Apa yang mengejutkan ia turut dihadiri Timbalan Presiden UMNO, Tan Sri Muhyiddin Yassin; Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Mohd. Shafie Apdal dan Ahli Parlimen Gua Musang yang juga bekas Menteri Kewangan, Tengku Razaleigh Hamzah.

Turut hadir bekas Presiden MCA, Datuk Seri Ong Tee Keat dan vete­ran UMNO, Tan Sri Sanusi Junid di lokasi sama.

Dalam sidang akhbar yang sama Muhyiddin berkata, beliau mengambil sikap tunggu dan lihat berhubung komitmen kerajaan memulihkan 1Malaysia Development Berhad (1MDB) dalam tempoh enam bulan.

“Saya sekarang di luar kerajaan dan untuk berlaku adil biarlah kita tunggu masa tersebut. Jika boleh diselesaikan, bagus. Jika tidak akan timbul banyak implikasi lain yang boleh membawa kesan lebih besar daripada apa yang ada sekarang,” katanya lagi.

Dalam perkembangan lain beliau meminta setiap ahli UMNO berani menyuarakan pandangan mereka berhubung pelbagai isu yang me­landa negara ketika ini melalui platform parti termasuk Perhimpunan Agung UMNO Disember ini.

Katanya, inilah masa paling sesuai untuk mereka berbuat demikian dalam konteks menjadikan UMNO parti yang sentiasa memperjuangkan hak rakyat apatah lagi dengan kedudukannya sebagai tunjang dalam kerajaan Barisan Nasional (BN).

“Saya tidak kata, kita menentang kepimpinan tetapi ini soal menyua­rakan isu pokok yang seharusnya ahli UMNO tidak wajar berdiam diri. Jika itu berlaku (kegagalan ber­suara) negara akan berhadapan dengan masalah lebih besar. (Justeru) Inilah masa paling sesuai untuk ahli-ahli UMNO tampil ke depan,’’ katanya lagi.

Mohd. Shafie pula berkata, kehadirannya hari ini adalah untuk memberi sokongan kepada Dr. Mahathir atas faktor membela nasib rakyat.

Beliau dalam masa sama turut mengingatkan kepada semua pihak supaya tidak menggunakan undang-undang bagi menakutkan rakyat.

Tengku Razaleigh pula mendakwa, perkembangan yang berlaku itu tidak menggambarkan semangat dan tujuan SOSMA dibawa dan dilu­luskan oleh Parlimen sebelum ini.

“Ramai yang menemui saya dan meminta saya menyatakan kepada kerajaan berhubung perkara yang berlaku ini. Sebenarnya SOSMA adalah amat berbeza daripada Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA),’’ katanya.

- See more at: http://www.utusan.com.my/berita/politik/dr-m-dakwa-sosma-untuk-pengkritik-kerajaan-1.145948#sthash.RxuZQxvD.dpuf


No comments: