Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Thursday 1 October 2015

Sekolah vernakular punca polarisasi kaum?

SITI NORHAWA MOHD. ALI | 01 Oktober 2015 1:09 AM



Abdul Ghaffar Mahmud

KUALA LUMPUR 30 Sept. – Kewujudan sekolah peringkat rendah yang diasingkan mengikut kaum (sekolah vernakular) dilihat antara penyebab polarisasi kaum di negara ini yang semakin ketara.

Bekas Ketua Pengarah Pelajaran, Tan Sri Abdul Ghaffar Mahmud berkata, salah satu cara untuk membentuk perpaduan yang kukuh dalam sesebuah negara adalah melalui sistem persekolahan.

“Jika mahu membentuk anak-anak ini di peringkat menengah dan pengajian tinggi, saya fikir agak terlambat kerana membentuk peribadi, mentaliti dan nilai murni seseorang adalah semasa di peringkat rendah.

“Kebanyakan negara dalam dunia sudah tidak menggunakan sistem sekolah vernakular kerana mereka sedar akan risiko perpaduan yang perlu dihadapi,” katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini.

Semalam, Presiden Persekutuan Silat Kebangsaan (Pesaka), Tan Sri Mohd. Ali Rustam menggesa kerajaan menjenamakan semula sistem persekolahan negara dengan mewujudkan ‘Sekolah Malaysia’ untuk mengukuhkan perpaduan masyarakat berbilang kaum, khususnya dalam kala­ngan generasi muda di negara ini.

Ditanya jika Malaysia sudah terlambat untuk menggunakan sistem sekolah satu aliran, beliau berkata, tiada yang terlalu lambat untuk diubah sekiranya perkara tersebut mendatangkan kebaikan kepada negara.

Katanya, isu sekolah satu aliran sudah lama dibahaskan tetapi masih tidak dapat dilaksanakan kerana banyak tentangan.

“Saya menyokong penuh cadangan itu diketengahkan jika dapat memberi manfaat kepada perpaduan negara yang kita lihat semakin rapuh zaman ini.

“Tiada isu lambat atau tidak, semuanya terpulang kepada dasar kerajaan walaupun saya tahu cabarannya besar untuk menghapuskan sekolah vernakular yang dilindungi di bawah Akta Pendidikan 1996,” katanya.

- See more at: http://www.utusan.com.my/berita/nasional/sekolah-vernakular-punca-polarisasi-kaum-1.141641#sthash.KotBqRFp.dpuf


No comments: