Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Friday 16 October 2015

EURO 2016 : Belgium jadi pasukan No 1. dunia 5 November ini

15 Oktober 2015 12:01 AM


PENYERANG Belgium, Dries Mertens (tengah) meraikan jaringannya ketika menentang Israel dalam kelayakan Euro 2016 di Stadium King Baudouin di Brussels, Belgium semalam. Belgium menang 3-1. AFP

BRUSSELS – Belgium bakal melonjak ke kedudukan No. 1 dunia dalam ranking FIFA selepas muncul juara Kumpulan B dalam aksi kelayakan Euro 2016 dengan menumbangkan Israel 3-1 semalam.

Kemenangan yang dilakar skuad bimbingan Marc Wilmots itu bermakna Belgium, yang telahpun mengesahkan tempat ke pusingan akhir Euro 2016 di Perancis lebih awal, bakal memintas Argentina dan Jerman yang kini menghuni kedudukan No. 1 dan No. 2 dunia dalam ranking FIFA.

Senarai terbaharu bakal diumumkan 5 November ini dan Belgium akan mengambil alih kedudukan tersebut daripada Argentina yang sekadar mengutip satu mata dalam dua perlawanan kelayakan Piala Dunia 2018.

Argentina dikejutkan oleh kekalahan 0-2 kepada Ecuador dalam perlawanan pertama kelayakan Piala Dunia Jumaat lalu dan semalam skuad bimbingan Gerardo Martino itu sekadar seri 0-0 dengan Paraguay di Asuncion.

“Saya amat berpuas hati. Ya! No. 1 di dunia,” kata penyerang Belgium, Dries Mertens mengenai pasukan negaranya yang sekadar menghuni kedudukan No. 71 dunia pada 2007.

Selain Mertens, turut memberi reaksi mengenai kedudukan terbaharu ranking FIFA itu ialah penjaga gol Liverpool, Simon Mignolet yang melahirkan rasa bangganya menjadi sebahagian daripada anggota skuad kebangsaan Belgium.

“Memang hebat dapat menjadi sebahagian daripada anggota skuad No. 1 @BelRedDevils. Berkongsi kegembiraan ini dengan penyokong juga,” kata Mig­nolet menerusi laman sosial Twitter.

Pemain pertahanan Barcelona, Thomas Vermaelen dalam akaun Twitter miliknya pula berkata: “La­yak ke Perancis, muncul juara kumpulan dan menjadi No. 1 dalam ranking dunia FIFA. Satu detik yang cukup hebat buat @BelRedDevils.” – AGENSI

Sementara itu, kekalahan 3-1 kepada Belgium semalam sekali gus memusnahkan impian skuad bimbingan Eli Guttman itu untuk menjejakkan kaki ke pusingan akhir Euro di Perancis tahun depan.

Malah, kekalahan tersebut turut memusnahkan impian Israel untuk ke aksi playoff, setelah Bosnia menamatkan saingan di kedudukan ketiga Kumpulan B hasil melakar kemenangan 2-0 ke atas Cyprus menerusi jaringan pemain tengah Haris Medunjanin dan pemain gantian Milan Djuric. – AGENSI

- See more at: http://www.utusan.com.my/sukan/bola-sepak/belgium-jadi-pasukan-no-1-dunia-5-november-ini-1.146454#sthash.IAc1TDBL.dpuf


No comments: