Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Tuesday 20 October 2015

JEREBU : Dijangka berlarutan sehingga Mac depan

20 Oktober 2015 1:22 AM

Helikopter MI-17 milik Indonesia menggugurkan air untuk memadamkan kebakaran hutan dalam operasi besar-besaran oleh kerajaan Indonesia di Ogan Komering Ilir, wilayah Sumatera Selatan, Jumaat lalu. AFP



JAKARTA 19 Okt. – Masalah jerebu rentas sempadan yang melanda Asia Tenggara kini akibat pembakaran hutan di Indonesia, bakal merebak ke kawasan-kawasan baharu dan dijangka berlarutan sehingga tahun depan.

Pakar menjangkakan krisis je­rebu di rantau ini bakal berlarutan sehingga awal tahun depan, berikutan kegagalan pihak berkuasa untuk memadamkan kebakaran tersebut sehingga menyebabkan peningkatan jumlah titik panas di bahagian timur negara ini.

Seorang saintis dari Pusat Penyelidikan Perhutanan Antarabangsa, Herry Purnomo berkata, titik panas kini sudah sampai ke wilayah Papua, sebuah kawasan yang biasanya mengelakkan pembakaran secara meluas.

Seorang pegawai kanan di sebuah syarikat yang aktif di kawasan hutan Indonesia pula berpendapat krisis jerebu mungkin berterusan sehingga Mac tahun depan.

Indonesia biasanya mema­suki musim hujan pada Oktober dan November, namun tahun ini negara ini dijangka berdepan fenomena El Nino sederhana yang membawa musim kering sehingga Disember ini dan bakal menyukarkan usaha mengawal kebakaran yang berlaku.

Satelit Pentadbiran Aeronautik dan Angkasa Lepas (NASA) mengesan 1,729 amaran kebakaran di Indonesia pada Rabu lalu, jumlah terbesar direkodkan dalam sehari sepanjang dua tahun lalu.

Kira-kira separuh daripada kebakaran yang dikesan minggu lalu berlaku di kawasan tanah gambut yang kaya dengan karbon, keba­nyakannya di Sumatera Selatan, Kalimantan Tengah, Kalimantan Selatan, Sulawesi dan Papua.

Presiden Indonesia, Joko Widodo turut meningkatkan usaha untuk menangani jerebu termasuk membuat lawatan ke kawasan yang terjejas teruk serta meminta negara-negara lain untuk membantu, namun usaha itu masih tidak berhasil.

“Kita semua tahu bahawa kawasan kebakaran kini telah merebak, melebihi keadaan biasa. Usaha untuk memadamkan kebakaran sedang dijalankan melalui darat dan udara, justeru kita perlu bersabar,” katanya. – REUTERS

- See more at: http://www.utusan.com.my/berita/nasional/dijangka-berlarutan-sehingga-mac-depan-1.148544#sthash.WrxqZCar.dpuf


No comments: