Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Thursday 9 January 2014

Jangan pertikai fatwa, Allah hanya untuk Islam







KIRI: Harussani Zakaria, Fathul Bari

KUALA LUMPUR 8 Jan. - Isu penggunaan kalimah Allah tidak sepatutnya diperdebatkan kerana ia sudah pun difatwakan sejak tahun 1996 bahawa lafaz Allah tidak boleh digunakan atau disamakan dengan agama-agama bukan Islam lain.

Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria menegaskan, dari segi hukum Islam sendiri turut melarang penggunaan kalimah Allah oleh penganut Kristian kerana mereka menyamakan Allah sebagai tuhan yang mempunyai anak dan ‘Tuhan Bapa’ sedangkan Allah bagi orang Islam adalah satu, tidak diperanakkan dan tidak ada anak.

Kata beliau, mana-mana pihak juga tidak sewajarnya cuba membuat perbandingan penggunaan kalimah Allah yang dibenarkan di dunia Arab sedangkan penduduk negara itu menggunakan perkataan ‘Illah’ dan bukannya Allah.
Kalimah Allah sudah diputuskan di mahkamah yang memberi hak kepada orang Islam, mengikut fatwa juga menyatakan tidak boleh guna oleh bukan Islam dan sudah diterima kerajaan sebagai satu undang-undang, jadi apa lagi yang mereka nak (pertikaikan)?
Dalam Islam kita tidak boleh langsung menyekutukan Allah, tetapi takrifan mereka (kristian) god itu ada anak. Ini adalah bertentangan dengan Islam dan satu penghinaan kepada kalimah Allah," katanya di sini hari ini. Harussani berkata, kesungguhan tuntutan kalimah Allah oleh puak-puak Kristian pada masa kini kerana mereka mempunyai tujuan lain demi mengelirukan umat Islam yang telah menjadi agenda mereka sejak 100 tahun yang lalu.

Dalam hal itu, beliau kesal apabila terdapat puak-puak Melayu Islam sendiri turut bersekongkol dengan agenda tersebut.

“Ketika fatwa itu dikeluarkan pada tahun 1996, ada paderi-paderi daripada Kanada, Perancis dan Amerika Syarikat menghentam saya kenapa negara kita melarang penggunaan kalimah Allah, tetapi saya bertanya semula kepada mereka, kenapa kamu tidak menggunakan kalimah Allah dalam semua Bible? Mereka memberi jawapan, Allah hanya untuk tuhan Muslim," katanya.

Sementara itu, Penasihat Eksekutif Jawatankuasa Himpunan Ulama Muda (Ilmu), Dr. Fathul Bari Mat Jahya berkata, penganut agama Kristian yang hanya meliputi lima peratus penduduk negara ini perlu menghormati sensitiviti masyarakat majoriti Melayu Islam berhubung penggunaan kalimah Allah.

Beliau mengambil contoh dengan apa yang berlaku di India apabila masyarakat Islam di sana digesa menjaga sensitiviti majoriti penganut Hindu supaya tidak menyembelih lembu pada Aidiladha kerana haiwan itu dianggap suci.

“Kita selama ini hidup dalam harmoni dengan saling menghormati sensitiviti agama masing-masing, Islam melarang untuk mencaci agama lain atau mahu bertindak membakar gereja.
Kenapa kita boleh menjaga sensitiviti agama mereka sedangkan mereka sukar untuk menghormati sensitiviti Islam? Bersikap adillah sesama masyarakat jangan prejudis," katanya.


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Dalam_Negeri/20140109/dn_05/Jangan-pertikai-fatwa-Allah-hanya-untuk-Islam#ixzz2prLiJ9Uv  © Utusan Melayu (M) Bhd




 KOMEN : ORANG KAFIR NI TIDAK AKAN PUAS HATI MEREKA SELAGI MEREKA TIDAK DAPAT MENGHANCURKAN AGAMA ISLAM ITU SENDIRI DAN MAHUKAN ORANG ISLAM TUNDUK DAN MENGIKUT TELUNJUK MEREKA SERTA MENGANUT/MENYEMBAH TUHAN MEREKA YANG BERBENTUK BERHALA... 

1 comment:

Anonymous said...

Ari ni dah ramai org lg alim dr majlis fatwa.