Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Thursday 30 January 2014

Badrul Hisham, dua lagi didakwa anjur himpunan








Badrul Hisham

KUALA LUMPUR 29 Jan. - Ketua Cabang Parti Keadilan Rakyat (PKR) Rembau, Badrul Hisham Shaharin atau Chegubard bersama dua lagi aktivis propembangkang hari ini dihadapkan ke Mahkamah Sesyen di sini atas tuduhan melanggar Akta Perhimpunan Aman 2012 berhubung perhimpunan di Dataran Merdeka pada malam ambang tahun baharu 2014.

Selain Badrul Hisham, 36, dua aktivis lain adalah Pengerusi Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM), Mohamed Bukhairy Mohamed Sofian, 24; dan Pengarah Propaganda Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM), Edy Nor Reduan, 33.

Ketiga-tiga mereka mengaku tidak bersalah atas pertuduhan tersebut.

Mereka didakwa sebagai penganjur perhimpunan membantah kenaikan harga barang dan cukai barangan dan perkhidmatan (GST) telah gagal memberitahu Ketua Polis Daerah Dang Wangi mengenai program itu dalam tempoh 10 hari sebelum perhimpunan tersebut diadakan.

Badrul Hisham yang juga Pengerusi SAMM, Mohamed Bukhairy dan Edy didakwa melakukan perbuatan itu di Dataran Merdeka, Jalan Raja di sini antara pukul 9 malam, 31 Disember 2013 dan 1 pagi keesokan harinya.

Dakwaan terhadap mereka dibuat mengikut Seksyen 9(1) Akta Perhimpunan Aman 2012 dan boleh dihukum mengikut Seksyen 9(5) akta sama dibaca bersama Seksyen 34 Kanun Keseksaan, yang membawa hukuman denda tidak melebihi RM10,000.

Badrul Hisham, Mohamed Bukhairy dan Edy didakwa sebagai orang kena saman (OKS) dan ketika pertuduhan dibacakan, ketiga-tiga mereka berdiri di luar kandang tertuduh.

Timbalan Pendakwa Raya, Suhaimi Ibrahim yang mengendalikan pendakwaan mencadangkan agar Badrul Hisham, Mohamed Bukhairy dan Edy masing-masing diikat jamin RM5,000 dengan seorang penjamin.

Peguam Eric Paulsen yang mewakili ketiga-tiga mereka pula memohon anak guamnya dijamin dengan bon peribadi kerana kes itu hanyalah kes saman selain jumlah yang dimohon pihak pendakwaan adalah terlalu tinggi.

Hakim Azman Mustapha membenarkan ketiga-tiganya masing-masing dibebaskan dengan bon peribadi RM5,000 tanpa cagaran dan menetapkan 27 Februari ini untuk sebutan semula kes.



Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Mahkamah/20140130/ma_05/Badrul-Hisham-dua-lagi-didakwa-anjur-himpunan#ixzz2rq62t8Q2  © Utusan Melayu (M) Bhd



 

No comments: