DEWASA ini, isu aktiviti penyebaran ajaran Syiah di negara kita,
kembali hangat diperkatakan. Pelbagai pihak daripada kalangan pihak
berkuasa agama Islam, kementerian-kementerian yang menjaga urusan
keselamatan dan agama serta penganut Islam Ahli Sunnah Wal Jamaah, telah
memberi respons. Tidak terkecuali turut memberi respons ialah penganut
Syiah sendiri serta para simpatisan mereka, termasuk daripada kalangan
golongan Liberalis dan puak yang kononnya memperjuangkan kebebasan dan
hak asasi manusia (HAM).
Isu ajaran dan golongan Syiah bukan baharu dalam kalangan umat Islam.
Sejak hari pertama wujudnya golongan Syiah ini, seluruh umat Islam yang
dipimpin oleh ulama dan pemerintah, telah bangun menentang mereka.
Para ulama Islam telah mengarang ribuan kitab menjawab dan menolak
fahaman sesat dan salah ini, sementara pemerintah pula membuat peraturan
dan memberi hukuman kepada mereka selaras dengan tuntutan Maqasid
Syara iaitu memelihara agama Islam daripada dicemari dan diubah serta
dirosakkan daripada ajarannya yang sebenar dan asal, seperti yang di
bawa oleh Nabi SAW.
Kemasukan fahaman Syiah ke Malaysia adalah melalui perancangan rapi.
Selepas Revolusi Khomeini menumbangkan Shah Iran, dia menubuhkan
kerajaan Syiah. Bukan kerajaan Islam. Ini adalah kerana Perlembagaan
negara Iran, meletakkan mazhab Jafari sebagai mazhab rasmi negara itu.
Tidak seperti yang dilaungkan mereka iaitu: Tidak Barat, tidak Timur
tetapi Islam dan Wehdah Islamiyyah. Islam mereka ialah Syiah bukan
selainnya.
Berikutan dari itu, Kerajaan Iran menjemput pemimpin-pemimpin politik
dan badan-badan dakwah Islam seluruh dunia ke Iran, termasuk Malaysia.
Ada organisasi Islam yang terpengaruh dan membawa balik fahaman Syiah ke
dalam organisasi mereka seperti dari Malaysia. Ada yang tidak. Setelah terpengaruh dengan dakyah Syiah, organisasi ini menghantar
pula anak-anak yang amat muda ke Iran untuk mempelajari Islam- Islam
versi Syiah. Di samping itu, pelbagai buku akidah dan agama Syiah,
membanjiri masuk melalui badan-badan politik dan NGO-NGO ini.
Berikutnya, berduyun-duyun ulama Syiah datang atas jemputan
organisasi-organisasi ini, memberi ceramah dan membentang kertas kerja
dalam wacana-wacana anjuran mereka. Untuk mengukuhkan lagi penyebaran
fahaman Syiah, Syiah Iran telah melabur wang yang banyak, menubuhkan
institut-institut untuk menerbitkan tulisan-tulisan dan buku-buku serta
membiayai kegiatan terjemahan buku-buku agama Syiah.
Antara buku yang diterjemahkan ke dalam bahasa Melayu ialah
al-Hukumah al-Islamiyyah, karangan Khumayni yang bercanggah dengan
akidah Islam itu. Ia diterjemah oleh seorang pemimpin NGO dakwah Islam!
Seorang Muslim yang serius, sekiranya meneliti literatur berkaitan
dengan doktrin dan konsep Usuluddin dan Tauhid serta Syariat Islam,
pasti dia akan bertemu ajaran Syiah amat bercanggah bahkan bertentangan
sama sekali daripada ajaran agama Islam seperti yang dibawa oleh Nabi
SAW, baik dalam perkara yang bersifat Usul mahu pun yang bersifat Furu.
Ini berdasarkan kepada sebuah Hadis yang diriwayatkan oleh Abu Dawud,
Ahmad dan Ibn Madjah, yang menerangkan mengenai golongan yang berjaya
atau firqah al-najiyah. Baginda ditanya oleh Sahabat mengenai golongan
yang berjaya. Baginda menjawab: Ahli al-Sunnah wal Jamaah. Tanya
Sahabat: dan apakah al-Sunnah wal Jamaah? Baginda menjawab: apa yang
saya dan Sahabat-sahabat saya berada ( berpegang dan beramal padanya)
pada hari ini. Jelas dari Hadis ini, golongan yang berjaya hanyalah
golongan yang Iktikad dan Syariat mereka adalah Ahli Sunnah wal Jamaah
bukan selainnya.
AKIDAH DAN SYARIAT SYIAH
Tulisan ini akan menerangkan beberapa pokok ajaran Syiah yang menyalahi ajaran kita Ahli Sunnah wal Jamaah. Antaranya ialah:
1. Al-Quran
Agama Syiah menolak al-Quran Mushaf Uthman sebagai Mushaf al-Quran
yang lengkap lagi autentik. Mereka mempunyai mushaf sendiri yang bernama
Mushaf Fatimah. Bagi orang Islam, al-Quran yang ada di tangan kita hari
ini, adalah disampaikan oleh Malaikat Jibril kepada Nabi SAW, tetapi
bagi Syiah seperti yang terdapat di dalam Usul al-Kafi iaitu sebuah
koleksi Hadis menurut epistemologi mereka, al-Quran mereka itu, adalah
disampaikan oleh Malaikat Jibril kepada Sayidah Fatimah binti Rasul SAW,
sebab itulah dinamakan Mushaf Fatimah.
Mushaf inilah yang diterima sebagai paling benar lagi autentik.
Menurut mereka, Mushaf Uthman hanya mengandungi sekitar satu pertiga
sahaja dari mushaf yang lengkap. Dua pertiga lagi berada di dalam Mushaf
Fatimah. Khumayni dalam Wasiyat-nya menyebut dengan terang mengenai
Mushaf Fatimah ini dan berkata mereka mendapat penghormatan dengannya.
Beliau menyeru supaya Imam Mahdi mereka, iaitu Muhammad bin Hasan
al-Askari segera keluar dari lubang penyembunyiannya di Iraq dan membawa
keluar bersamanya Quran Mashaf Fatimah ini. Tetapi untuk menjaga
maslahah di depan orang Islam, mereka beramal dengan doktrin taqiyyah
yakni berpura-pura menerima al-Quran yang ada di tangan kita.
Cuba kita bayangkan, jika ada penganut agama Buddha atau Hindu
membuat dakwaan yang al-Quran Mushaf Uthman tidak autentik, apa akan
terjadi?
Sementara itu, dalam menafsirkan ayat-ayat al-Quran pula, tafsiran
mereka berlainan dengan kita, terutama ayat yang di dalamnya ada
perkataan imam. Mereka memaknakannya sebagai Sayyidina 'Ali r.a, seperti
dalam Surah al-Sajdah: 24; wajaaln minhum aimmatan yahdna biamrin
lamm obar. Dan perkataan nr dalam Surah al-Taghabun:8, famin bill
hi wa raslihi wan-nrillaz anzaln, diertikan oleh mereka sebagai
imam-imam mereka.
2. Al-Hadis
Dalam epistemologi Ahli Sunnah wal Jamaah, Hadis ialah merangkumi
perkataan, perbuatan dan ehwal Rasulullah SAW. Kemudiannya, Hadis-hadis
ini disampaikan oleh generasi Sahabat kepada generasi berikutnya secara
mantap dan tidak putus sanadnya sehinggalah disusun menjadi koleksi
dalam sebuah buku oleh para perawi kemudian seperti perawi yang Enam,
Ahmad, Imam Malik, Ibn Sunniy, as-Syafii dan lain-lain.
Akan tetapi bagi Syiah, Hadis dalam epistemologi mereka ialah sesuatu
yang diucapkan oleh para Imam mereka sahaja dan sanadnya tidak sampai
kepada Rasulullah SAW. Ini adalah kerana dalam ajaran mereka, para imam
mereka itu menerima ilmu terus daripada Nabi SAW, walau pun semasa
ketiadaan Baginda SAW, dan lagi pun, dalam ajaran mereka, Imam-imam
mereka adalah maksum yakni bebas daripada kesalahan.
Dalam epistemologi Sunni, konsep seperti ini tidak boleh dinamakan
sebagai Hadis atau kalau mahu juga hendak dikatakan Hadis, ia tergolong
sebagai Hadis munkar atau pun Hadis palsu.
Syiah menolak dan tidak menerima Hadis Nabi yang disampaikan oleh
para Sahabat dan Ummahatul Mukminin r.a, kerana menurut akidah mereka,
semua Sahabat Nabi SAW telah murtad setelah wafatnya Nabi SAW, kecuali
beberapa orang sahaja.
3. Mengkafirkan Sahabat Radiyallahu 'Anhum
Dalam agama Syiah, terdapat satu konsep dan doktrin bernama
al-baraah atau tabarra. Doktrin ini bermaksud, mengutuk, mencaci bahkan
memutus hubungan kasih sayang dengan semua Sahabat. Mereka ini buta
sejarah. Bukankah Saidina Ali sendiri mengahwinkan anaknya dengan
Saidina Umar r.a?
Menurut mereka semua Sahabat menjadi murtad dan kafir selepas wafat
Nabi SAW, kecuali beberapa orang sahaja seperti Ali, Miqdad, Abu Dzar,
Salman dan beberapa yang lain. Mereka juga beriman dan percaya yang para
Sahabat bersepakat menyembunyikan wahyu dan mengkhianati wasiat
Rasulullah SAW dalam hal imamah dan pelantikan Saidina Ali r.a sebagai
khalifah.
Dan mereka menuduh Sahabat tidak amanah kerana mengurangkan ayat
al-Quran sebanyak dua pertiga daripada wahyu asal, yang demikian
hilanglah ayat-ayat yang berkaitan dengan imamah 'Ali ra. Justeru,
semua Sahabat itu dalam Iktiqad Syiah telah menjadi kafir. La hawla wala
quwata illa billah.
Dalam kaitan dengan doktrin tabarra ini, mereka senantiasa berdoa
mengutuk Saidina Abu Bakar dan Saidina Umar Radiyallahu 'Anhuma yang
disifatkan mereka sebagai dua berhala Quraisy.
Khumayni telah mengkafirkan Saidina Umar al-Khattab r.a dan
mengatakan Saidina Abu Bakar r.a pula, seorang manusia yang jahil agama.
Berdasarkan kepada Hadis di awal tulisan ini, bahawa golongan yang
berjaya daripada neraka ialah orang yang mengikuti ajaran Rasul dan
Sahabat Baginda. Bagaimana seseorang atau sesuatu golongan boleh berjaya
dan selamat daripada api neraka, sedangkan mereka enggan mengikut
perjalanan Sahabat tersebut bahkan mengkafirkan mereka.
4. Ummahatul Mukminin
Seperti para Sahabat, Syiah juga langsung tidak menghormati Ummahatul
Mukminin pada hal mereka itu semua adalah isteri-isteri Baginda yang
tercinta. Syiah melemparkan pelbagai fitnah, tuduhan palsu, jijik dan
jahat kepada Ummahatul Mukminin Saidatuna Aishah r.ah, bahkan dalam
iktiqad rajah mereka, beliau r.ah akan dihukum oleh para Imam Syiah
menjelang kiamat kerana berkhianat dan menganiayai puak Syiah seperti
dalam kes Peperangan Jamal. Atas dasar ini juga Syiah bukan daripada
golongan Islam.
5. Rajah
Syiah beriktikad bahawa para Imam mereka akan hidup semula di akhir
zaman untuk menghukum para Sahabat dan Isteri Nabi SAW yang mereka tuduh
bersekongkol merampas hak Saidina Ali sebagai khalifah. Termasuk yang
akan dihukum dalam akidah mereka ialah Saidina Abu Bakar, Umar, Uthman,
Muawiyah, Aishah r.a dan lain-lain. Demikian khurafat mereka.
6.Konsep Imamah
Dalam akidah Syiah, Imamah atau Walayah atau kepimpinan sudah
ditentukan oleh Allah SWT. Khumayni berkata dalam buku beliau,
al-Hukumah al-Islamiyyah, muka surat 18, bahawa Nabi perlu menentukan
seorang pengganti Baginda dan Baginda telah pun berbuat demikian, yakni
melantik Ali r.a. Jika Baginda tidak berbuat demikian, bermakna Baginda
tidak menyampaikan Risalahnya ( ms 19 ). Oleh sebab itu, Imamah ini
termasuk ke dalam Rukun Iman Syiah. Sesiapa yang tidak percaya kepada
doktrin dan konsep Imamah ini, menurut Syiah, ia bukanlah seorang Islam
dan layak dihumban ke dalam neraka.
Dalam buku al-Hukumah al-Islamiyyah itu lagi, pada muka surat 52,
beliau menyifatkan Imam-Imam mereka mempunyai kedudukan yang amat tinggi
di sisi Allah SWT, sehingga tidak tercapai oleh para Malaikat
muqarrabin dan juga Nabi-Nabi yang diutus. Dalam membincangkan hal
kepimpinan selepas Rasulullah SAW pula, dia langsung tidak menyentuh
kepimpinan tiga khalifah awal iaitu Abu Bakar, Umar dan Uthman
radiyallahu anhum dan terus melompat kepada Sayyidina Ali r.a. Ini
adalah kerana dalam akidah Syiah, mereka tidak mengiktiraf kepimpinan
tiga khalifah sebelum Ali ra bahkan disifatkan tiga khalifah yang mulia
itu, adalah perampas hak khalifah Ali r.a.
Mereka juga beriktikad bahawa semua Imam mereka adalah maksum.
Khumayni berkata, bahawa Imam-Imam mereka tidak bersifat lupa dan lalai
(ms 91) bahkan ajaran mereka itu, sama seperti ajaran al-Quran yakni
wajib dipatuhi hingga Hari Qiamat (ms 113).
7. Ismah
Konsep imamah berkaitan rapat dengan doktrin ismah. 'Ismah bermaksud
semua imam mereka adalah manusia maksum yakni tidak melakukan dosa,
baik dosa besar mahu pun dosa kecil, bahkan dalam segala perlakuan
mereka, imam-imam mereka itu tidak tersalah dan tersilap sedikit pun.
Sebab itu imam-imam mereka boleh membuat hukum, yakni boleh menghalal
dan mengharamkan sesuatu hukum Syara. Ini bercanggah daengan 'Aqidah
Ahli Sunnah wal Jamaah bahawa yang maksum hanya Nabi-Nabi dan
Rasul-Rasul sahaja.
8.Ghaybah dan Menunggu Imam Mahdi
Syiah percaya bahawa Imam mereka yang kedua belas iaitu Muhammad bin
Hasan al-'Askari telah ghaib. Dalam akidah Syiah, ia dianggap sebagai
ghaybat al-sughra atau kehilangan kecil. Dia ini membawa bersamanya
Mushaf Fatimah. Semasa ghaybat al-sughra ini - dalam khurafat mereka -
pemimpin semasa Syiah masih boleh berhubung dengannya, bertanya pelbagai
masalah dan jawapannya itu akan disebarkan kepada pengikut-pengikut
mereka.
Beliau yang dikatakan ghaib kira-kira seribu tahun dahulu itu, masih
hidup hingga sekarang dan akan datang semula ke dunia ini di akhir
zaman, membawa bersamanya Mushaf Fatimah itu, untuk menyelamatkan dunia
ini. Masa antara ghaybat al-sughra dengan kemunculan semula Imam Mahdi
mereka itu, disebut sebagai ghaybat al-Kubra atau kehilangan besar.
Sebab itu dalam wasiatnya, Khumayni berkata adalah suatu penghormatan
kepada mereka kerana mereka mempunyai Mahdi jenis ini dan dia berdoa
supaya Mahdi itu segera keluar dari lubang persembunyiannya. Semasa
ketiadaan imam, maka yang ada ialah naib imam. Khumayni adalah salah
seorang naib imam.
9. Taqiyyah dan Kitman
Taqiyyah dan Kitman dalam akidah Syiah bermakna menyembunyikan
kepercayaan dan amalan sebenar mereka sekiranya mereka bersama-sama
dengan masyarakat Islam. Ini bermakna mereka juga sedar bahawa ajaran
dan amalan mereka itu adalah salah. Menurut ulama mereka, amalan
taqiyyah dan kitman merupakan amalan nenek moyang mereka yang terdahulu
dan pelakunya mendapat pahala. Atas dasar ini mereka dapat hidup hingga
sekarang. Dalam menyebarkan dakyah mereka di Malaysia, mereka
bertaqiyyah, menggunakan slogan cintakan Ahli Bayt, pada hal Ahli Bayt
dalam konsepsi mereka, hanya beberapa orang sahaja, berbeza dengan
konsep kita Ahli Sunnah wal Jamaah.
Perlu difahami, amalan taqiyyah ini dibuat jika mereka berada dalam
keadaan tersepit dan dalam jumlah sedikit atau untuk mencapai sesuatu
tujuan keagamaan mereka seperti keadaan awal mereka di Malaysia pada
tahun-tahun 1980-an dahulu. Tetapi amalan ini akan ditinggalkan apabila
mereka merasa keadaan mereka sudah selesa seperti sekarang ini. Sebab
itu kita dengar puak Syiah Malaysia sudah berani mengisytiharkan mereka
sebagai penganut Syiah. Ini semua sebagai dakyah dan untuk
menakut-nakutkan masyarakat Sunni dan supaya kerajaan menunaikan
tuntutan mereka. Tetapi dalam dakyah mereka dalam kalangan orang Sunni,
amalan taqiyyah ini masih berlaku. Tujuannya ialah untuk mengumpan orang
Sunni.
10. Ahl Bayt
Dalam kitab-kitab Tauhid kita, memang kita diwajibkan mencintai Ahli
Bayt. Ahli Bayt yang sebenar ialah ahli kelurga Nabi SAW yang memiliki
dan hidup di dalam Akidah dan Syariat yang benar seperti yang diajarkan
oleh Baginda. Namun terdapat juga keturunan Ahl Bayt yang telah
terkeluar dari ajaran Baginda SAW seperti menganut fahaman Marxisme,
sekularisme, Liberalisme, Pluralisme agama dan Syiah. Mereka sudah tidak
dapat dikategorikan sebagai Ahli Bayt lagi.
Ahl Bayt Rasulullah SAW, tiada kena mengena langsung dengan ajaran
dan kumpulan Syiah lebih-lebih lagi Syiah Khumayni. Maulana Abu Hasan
Ali an-Nadvi seorang ahli Bayt daripada keturunan Saidina al-Hasan r.a,
ada menulis sebuah buku cukup baik yang menyorot kesesatan Syiah.
Seorang Quraisy dari keturunan Saidina al-Hasan juga, Sayyid Muhammad
al-Maliki dari Hijaz, amat kuat menentang Syiah. Demikian Ahl Bayt di
Hadramawt.
11. Rukun Iman
Rukun Iman mereka antara lain ialah beriman kepada semua imam mereka
yang dua belas dan beriman kepada imamah dan walayah Ali serta menolak
imamah tiga khalifah sebelum 'Ali ra. Khumayni termasuk dalam kelompok
ini. Sesiapa yang engkar dalam perkara ini, dikategorikan sebagai kafir.
12. Konsep 'Ibadah
Oleh kerana mereka menolak Hadis yang diriwayatkan oleh para Sahabat
dan Ummahatul Mukminin, maka terdapat perbezaan besar dan dasar antara
kita orang Islam dengan mereka yang Syiah, dalam semua urusan ibadah.
Cara azan, solat, puasa, zakat, nikah kahwin, mengurus jenazah dsb, amat
bertentangan dengan kita Ahli Sunnah wal Jamaah. Mereka boleh solat
jamak sepanjang waktu, kita tidak boleh, kecuali uzur syarak. Ahli
Sunnah mengharamkan nikah mut'ah, mereka mengharuskannya bahkan mendapat
pahala yang besar. Ringkasnya, semua ibadat mereka bercanggah dengan
Islam dan Sunnah.
No comments:
Post a Comment