MERDEKA laungan keramat yang kita dengar apabila
setiap kali tibanya 31 Ogos. Namun kalau sekadar melaungkan merdeka
beberapa kali adakah cukup membuktikan kita memahami erti kemerdekaan
sebenar? Jika hanya meletakkan bendera Malaysia di kereta, di rumah dan
di mana-mana sahaja menjelang 31 Ogos, adakah situasi ini cukup
membuktikan kita bersemangat patriotik?
Isu menterbalikkan bendera Malaysia, bendera dijadikan sebagai
pakaian, merosakkan lirik lagu Negaraku, tidak menghormati lagu Negaraku
semasa dinyanyikan, di mana sebenarnya jati diri anak-anak Malaysia?
Anak-anak muda hari ini kurang menghayati erti kemerdekaan kerana
dilahirkan dalam era baharu dengan semuanya serba canggih dengan
teknologi terkini. Dengan erti kata lain, tidak pernah mengalami
kesusahan dan keperitan seperti yang pernah dialami datuk dan nenek
moyang kita yang jauh di sanubari mereka mencintai Malaysia sepenuh jiwa
dan raga.
Seorang warga Indonesia yang ditemui memberitahu, di negaranya semasa
menyambut Hari Kemerdekaan adalah berbeza di Malaysia. Semua yang hadir
hanya diberi makan ubi kayu dengan merasai suasana sambutan yang
diadakan seolah-olah mereka berada di zaman penjajahan kerana pemimpin
mahu mereka menjiwai suasana itu sendiri. Inilah yang kurangnya pada
anak-anak Malaysia sebab lahir sahaja semua kemewahan telah berada di
depan mata.
Remaja kini dikatakan kurang mengenali tokoh-tokoh yang berjasa dan
yang telah banyak menabur bakti kepada negara seperti Tunku Abdul
Rahman, Tok Janggut, Mat Kilau, dan Abdul Rahman Limbong. Semangat
tokoh-tokoh tersebut berjuang bermati-matian demi mempertahankan tanah
tumpah darah mereka perlulah mengalir dalam darah para remaja yang
sepatutnya menjadikan tokoh-tokoh tersebut sebagai idola.
Seorang graduan yang dilahirkan perlu cintakan negara begitu juga
rakyatnya dan saya bersetuju supaya subjek Kenegaraan Malaysia menjadi
subjek wajib dan diketengahkan untuk mendedahkan kepada anak-anak kita
erti kemerdekaan dan menghargai negara. Seronok belajar sejarah kerana
sejarahlah membawa kita mengenal kehidupan.
Keprihatinan ini ditunjukkan oleh Pemangku Raja Perak, Raja Dr.
Nazrin Shah yang bertitah meminta supaya kerajaan segera memperkenalkan
subjek Kenegaraan bertujuan mendidik anak bangsa mengenai Perlembagaan
dan melahirkan warganegara Malaysia yang memahami aspek perpaduan dan
permuafakatan.
Dalam titah baginda dalam Majlis Syarahan Angkatan Tentera Malaysia
(ATM) 2013, bertajuk Pasca Pilihan Raya Umum Ke-13: Permuafakatan dan
Perpaduan Nasional, di Wisma Perwira ATM, Kementerian Pertahanan
baru-baru ini, baginda menggesa kerajaan mengutamakan pendidikan asas
kenegaraan bermula di peringkat sekolah dengan menyemai semangat setia
kepada raja dan negara, sesuai dengan kedaulatan Yang di-Pertuan Agong.
Titah baginda, kanak-kanak perlu diasuh melalui kurikulum serta
kaedah bersesuaian sejak awal untuk turut menghormati simbol negara
seperti bendera supaya tidak terus dihina seperti dipijak-pijak atau
dijadikan pakaian.
'' Kurikulum kandungan dan kaedah pengajaran mengenai aspek
kenegaraan yang benar-benar dihayati hendaklah segera diperkenalkan
tanpa bertangguh dijadikan kandungan pengajian bukan sahaja di sekolah,
malah maktab perguruan, kolej serta institusi latihan dan diuji dalam
urusan lantikan dan kenaikan pangkat pegawai awam,'' titah baginda penuh
amanat menyuntik semangat jiwa patriotisme yang tinggi.
Program Latihan Khidmat Negara (PLKN) yang dianjurkan oleh kerajaan
perlu dipenuhi dengan aktiviti memupuk semangat patriotisme.
Aktiviti-aktiviti yang bersemangat patriotisme yang harus diterapkan
sepenuhnya dalam kalangan pelatih-pelatih yang terdiri daripada lepasan
Sijil Pelajaran Malaysia dapat mempelajari nilai-nilai murni seperti
bertanggungjawab, bekerjasama, dan hormat menghormati.
Media masa, sama ada media cetak, elektronik atau media baharu
semuanya mempunyai pengaruh yang kuat terhadap kehidupan manusia sangat
besar sehinggakan boleh dikatakan setiap rumah mempunyai
sekurang-kurangnya sebuah televisyen dan komputer.
Sehubungan itu, media masa wajar dijadikan alternatif paling berkesan
bagi menyemai semangat patriotisme. Filem-filem bercorak patriotisme
perlu diberi keutamaan seperti filem Sarjan Hassan, Bukit Kepong,
Leftenan Adnan, Hati Malaya, Paloh dan Embun.
Kita menanti perkembangan terkini pembikinan filem bertajuk Kanang
Anak Langkau sebagai mengenang jasa mendiang Pahlawan negara, Datuk
Temenggong Kanang Anak Langkau dan menjadikan contoh kepada para pegawai
dan anggota tentera lain. Filem Tanda Putera pula mewujudkan pelbagai
spekulasi. Rasanya, penonton-penonton filem di Malaysia sudah semakin
matang dan mampu menilai mesej ikhlas dari filem berkenaan.
Menteri Komunikasi dan Multimedia Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek
mencadangkan mereka yang menonton wayang tiga hari sebelum dan selepas
31 Ogos 2013 akan bersama-sama menyanyikan lagu Negaraku sebelum
tayangan filem di pawagam dan mungkin diteruskan hingga Hari Malaysia 16
September jika diluluskan nanti.
Penghayatan dalam lagu, puisi, sajak dan syair berkaitan dengan
patriotisme bagi menyemai semangat cintakan negara perlu ada dalam diri
anak muda. Ada segelintir remaja yang tidak memahami puisi, ketawa dan
berjenaka semasa sesi mendeklamasikan sajak. Dan sedihnya, melihat
situasi apabila pelajar-pelajar yang menyanyikan lagu Negaraku dengan
lirik yang salah dan tidak berdiri tegak. Ibu bapa harus menjadi tunjang
utama keluarga dan mengambil peranan dalam meningkatkan semangat
patriotisme dalam kalangan remaja khususnya cabaran ibu bapa yang masih
muda.
Sajikan cerita-cerita rakyat yang berunsurkan sejarah untuk anak-anak
mengenali warisan dan budaya. Semasa bercuti, bawalah mereka ke
tempat-tempat bersejarah yang menarik di Malaysia. Bukankah - "Di mana
bumi dipijak, di situ langit dijunjung"? Selamat Menyambut Hari
Kebangsaan. Salam 1Hati.
KOMEN : MASALAHNYA NAK BUAT SAMBUTAN HARI KEMERDEKAAN PUN PUAK TU BANGKANG DAN POLITIKAN...
No comments:
Post a Comment