Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Thursday 1 August 2013

Pantomin pencerobohan Lahad Datu usik perasaan penonton


DUA anggota tentera sebak ketika menyaksikan persembahan pantomin pengkisahan 'Lahat Datu Berdarah' pada Istiadat Hari Pahlawan di Dataran Merdeka, Kuala Lumpur, semalam. - UTUSAN/ABDUL RAZAK LATIF

KUALA LUMPUR 31 Julai - Sebuah persembahan pantomin oleh warga Polis Diraja Malaysia (PDRM) dan Angkatan Tentera Malaysia (ATM) telah mengusik perasaan para hadirin dalam Istiadat Hari Pahlawan 2013 di Dataran Merdeka hari ini.

Terdapat juga dalam kalangan hadirin yang tidak dapat menahan perasaan sebak lalu menitiskan air mata mengenangkan pengorbanan perajurit negara mempertahankan tanah air sehingga menggadaikan nyawa sendiri.

Bertemakan insiden pencerobohan pengganas Kiram di Lahad Datu, Sabah, persembahan yang sarat dengan pelbagai aksi ketenteraan tersebut berjaya membawa penonton menjiwai peristiwa yang meragut nyawa sembilan perwira negara.

Mereka ialah Asisten Supritendan (ASP) Zulkifli Mamat, 29; Sarjan Sabaruddin Daud, 46; Asisten Komisioner Ibrahim Lebar, 52; ASP Michael Padel, 36; Sarjan Abdul Azis Sarikon, 48; Lans Koperal Mohd. Azrul Tukiran, 27; Sarjan Detektif Baharin Hamit, 49; Koperal Salam Tugiran, 42 dan Prebet Ahmad Hurairah Ismail, 24.

Suasana persembahan menjadi lebih memilukan apabila skrin besar memaparkan kesemua profil perajurit yang gugur tersebut sambil membaca sebuah sajak yang dipercayai daripada khidmat pesanan ringkas (SMS) terakhir seorang perwira gugur.

Antara bait sajak tersebut berbunyi; "Oh Malaysiaku, maafkan aku andai aku gugur di medan perang. Demi Allah aku telah berusaha sedaya upaya."

Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Abdul Halim Mu'adzam Shah dan Raja Permaisuri Agong, Tuanku Hajah Haminah berkenan menghadiri istiadat tersebut serta melakukan pemeriksaan Barisan Kawalan Kehormatan Utama (KKU) oleh Batalion Pertama Rejimen Askar Melayu Diraja.

Yang turut hadir Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dan isteri, Datin Seri Rosmah Mansor; Menteri Pertahanan, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein; Panglima Angkatan Tentera, Tan Sri Zulkifeli Mohd. Zin; Ketua Polis Negara, Tan Sri Khalid Abu Bakar; pembesar negara serta duta asing.

Dalam sambutan itu juga, tiupan sayu trompet serta begol yang mengalunkan Paluan Akhir atau istilah Inggerisnya, Last Post menimbulkan rasa sayu dalam kalangan hadirin.

Ketika dimainkan, Jalur Gemilang secara simboliknya diturunkan dan anggota tentera, polis serta pertahanan luar yang beruniform memberi tabik hormat sementara hadirin lain turut berdiri bagi memperingati pahlawan negara yang terkorban demi mempertahankan tanah air.

Di medan perang pada zaman dahulu, Paluan Akhir dimainkan pada pukul 6.30 petang iaitu ketika anggota tentera mencari dan mengumpulkan mayat rakan terkorban serta di peringkat sejagat pula, diperdengarkan ketika pengebumian anggota pasukan keselamatan terkorban ketika bertugas.
 
KOMEN : KEPADA RAKYAT MALAYSIA YANG CINTAKAN KEAMANAN, JANGAN PULA KITA LUPA UNTUK INGATKAN KERAJAAN BAHAWA SEMUA DALANG DISEBALIK PENCEROBOHAN INI NAK LAH DI DAKWA... TIDAK KIRA SIAPA MEREKA... PENGGANAS KIRAM DAH DIDAKWA... DALANGNYA BILA PULA?????

No comments: