Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Wednesday 28 August 2013

NGO MELAYU TAK NAK BISING KE? MELAYU RAMAI TU...

JSJ catat 1,895 tangkapan


Abdul Jalil Hassan

KUALA LUMPUR 27 Ogos - Jabatan Siasatan Jenayah (JSJ), Ibu Pejabat Polis Bukit Aman membuat tangkapan ke atas 1,895 individu yang terlibat dalam pelbagai kesalahan jenayah dalam Op Cantas Khas yang dilancarkan di seluruh negara sejak 17 Ogos lalu sehingga semalam.

Ketua Penolong Pengarah Bahagian Kongsi Gelap, Judi dan Maksiat (D7), Ibu Pejabat Polis Bukit Aman, Datuk Abdul Jalil Hassan berkata, jumlah ditahan itu adalah daripada 56,398 individu yang diperiksa dalam sekatan jalan raya, serbuan dan pemeriksaan polis.

"Daripada jumlah individu ditahan itu, seramai 792 suspek yang ditahan berketurunan Melayu diikuti 591 (Cina) dan 252 (India).

"Polis turut merampas tujuh senjata api iaitu dua laras senapang angin buatan sendiri, 20 butir peluru serta senjata tajam seperti pedang (12), pisau (29), Stun Gun (10), parang (19), dan masing-masing seunit kapak, besi tajam, tukul besi dan kayu panjang," katanya ketika dihubungi di sini hari ini.

Akhbar semalam melaporkan Jabatan Siasatan Jenayah Narkotik (JSJN), Ibu Pejabat Polis Bukit Aman yang turut menjalankan Op Cantas Khas di seluruh negara mencatatkan tangkapan sebanyak 1,911 individu sejak 23 Ogos lalu.

Ini termasuk 30 tangkapan melibatkan ahli kongsi gelap yang bergiat aktif di Pulau Pinang, Lembah Klang, Negeri Sembilan dan Kedah.

Abdul Jalil seterusnya berkata, pemeriksaan pihaknya ke atas 32,945 buah kenderaan berjaya merampas 28 buah kereta, motosikal (21) dan lain-lain kenderaan (12) yang dipercayai dicuri.

Menurut beliau, dalam tempoh 24 jam lalu sahaja, sebanyak 472 individu ditahan dipercayai terlibat dalam pelbagai kesalahan jenayah.

"Kita merampas senjata api, pedang, pisau dan 18 buah kenderaan curi. Jumlah individu yang ditahan itu adalah hasil pemeriksaan ke atas 7,962 orang dan 5,053 kenderaan," katanya.

Beliau memberitahu, dalam operasi itu, sebanyak 153 orang pegawai kanan serta 767 anggota JSJ daripada seluruh negara telah bergabung tenaga menjayakannya.

No comments: