Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Wednesday 26 August 2015

Pilihan raya umum Singapura 11 September

Parlimen dibubar bagi dapatkan mandat baharu

26 Ogos 2015 1:23 AM


Lee Hsien Loong

SINGAPURA 25 Ogos - Presiden Singapura, Tony Tan Keng Yam hari ini membubarkan Parlimen, membolehkan pilihan raya umum diadakan ketika Perdana Menteri, Lee Hsien Loong cuba mendapatkan mandat baharu daripada pengundi yang bimbang berhubung isu imigrasi dan kos sara hidup dalam ekonomi yang lembap.

Susulan pembubaran itu, Presiden mengeluarkan Writ Pilihan Raya yang menetapkan hari pencalonan pada 1 September dan tarikh pilihan raya ditetapkan pada 11 September ini.

Pilihan raya ini merupakan yang pertama buat Hsien Loong tanpa bapanya, Lee Kuan Yew yang meninggal dunia pada Mac lalu.

“Saya mahu pilihan raya ini diadakan bagi mendapatkan mandat baharu untuk membawa Singapura ke arah yang lebih baik pada masa hadapan.

“Anda akan menentukan siapa yang bakal memerintah Singapura bagi tempoh lima tahun lagi. Selain itu, anda juga perlu memilih ‘pasukan’ yang akan bekerja dengan anda untuk tempoh 15-20 tahun seterusnya, seterusnya menentukan hala tuju Singapura,” katanya di laman Facebook beliau sejurus writ berkenaan dikeluarkan.

Parti Tindakan Rakyat (PAP) yang mentadbir Singapura lebih 50 tahun dengan pelbagai kawalan ketat politik dan pembangunan ekonomi, dijangka mempertahankan majoriti 89 kerusi Parlimen berikutan perpecahan dalam parti pembangkang.

Bagaimanapun, PAP akan menghadapi tekanan untuk memperbaiki keputusan Pilihan Raya Umum 2011 yang teruk apabila memperoleh hanya 60 peratus undi walaupun mempertahankan 89 kerusi berkenaan.

- See more at: http://www.utusan.com.my/berita/luar-negara/pilihan-raya-umum-singapura-11-september-1.128573#sthash.yWmvxmKX.dpuf

No comments: