Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Wednesday 8 July 2015

Krisis air Lembah Klang tenat 2017

RODELIO JUNJUN TAUCAN | 08 Julai 2015 2:20 AM

KUALA LUMPUR 7 Julai – Krisis bekalan air yang melanda Lembah Klang dijangka berlarutan dan menjadi lebih tenat pada 2017 jika Kerajaan PKR Selangor masih enggan memuktamadkan perjanjian dengan syarikat konsesi air bagi menyiapkan pembinaan Loji Rawatan Air Langat 2 (Langat 2) yang masih tertangguh.

Mahdzir Khalid

Timbalan Menteri Tenaga, Teknologi Hijau dan Air, Datuk Seri Mahdzir Khalid berkata, bekalan air yang ada sekarang tidak akan bertahan selepas 2017 memandangkan rizab margin bekalan itu tidak sampai dua peratus sedangkan jumlah yang diperlukan adalah 10 hingga 15 peratus seperti yang ditetapkan Suruhanjaya Perkhidmatan Air Negara (SPAN).

Beliau berkata, loji-loji yang ada di Sungai Selangor, Sungai Tinggi, Tasik Subang, Sungai Langat dan Sungai Semenyih juga tidak mampu menampung keperluan itu, jus­teru Langat 2 adalah penyelesaian jangka panjang dan mampu merawat sehingga 1,600 juta liter air bersih setiap hari yang disalurkan dari Empangan Kelau, Pahang.

“Walaupun pembinaan terowong air mentah sudah disiapkan, pembinaan Langat 2 masih pada tahap 20.65 peratus berbanding dijadualkan iaitu 24.91 peratus berikutan tindakan kerajaan negeri menangguhkan pemberian kelulusan dan permit yang diperlukan untuk pembinaannya.

“Akhirnya pembinaan Langat 2 mengalami kelewatan dari perancangan asal untuk siap pada 2017. Dengan mengambil kira perkembangan ini, kedudukan bekalan air di Lembah Klang dijangka berada pada tahap meruncing bermula 2017 hingga Langat 2 siap pada 2019,” katanya ketika menjawab soalan Senator Tan Sri Abdul Rahim Abdul Rahman di Dewan Negara hari ini.

Abdul Rahim dalam soalannya meminta penjelasan kerajaan setakat mana masalah bekalan air menjejaskan pembangunan di Lembah Klang dan langkah-langkah untuk mengatasinya sebelum Malaysia mencapai taraf negara maju 2020.

Menurut Mahdzir, sejak krisis kekurangan bekalan air berlaku, sebanyak 593 projek pembangunan di Kuala Lumpur, Selangor dan Putrajaya tidak diberi kelulusan oleh SPAN dan kesemuanya dijangka turut tertangguh sehingga 2019.

Sementara itu, katanya, Kerajaan PKR Selangor sepatutnya tidak mempolitikkan isu air dan memainkan peranan mereka terutama selepas Kerajaan Pusat sanggup membelanjakan lebih RM3 bilion untuk membina empangan loji baharu bagi kemudahan rakyat negeri itu meskipun tidak diperintah oleh parti kerajaan.

“Kerajaan Pusat sanggup belanja berbilion ringgit untuk bawa air dari Pahang ke Selangor, cari duit dalam RM3 bilion nak bawa air, tampung kekurangan dan kira-kira 1,600 juta liter sehari akan dapat dibawa. Jadi, kita tidak akan ada masalah catuan bekalan air seperti sekarang.

“Perjanjian antara Pusat dan negeri sudah ditandatangani bersama bekas Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim dan selepas itu langkah kedua antara kerajaan negeri dengan syarikat-syarikat operator mengenai berapa jumlah harga melibatkan Syarikat Bekalan Air Selangor (Syabas), Puncak Niaga Holdings Bhd (PNHB) dan Konsortium Abbas Sdn. Bhd. (Abbas),” katanya.

- See more at: http://www.utusan.com.my/berita/parlimen/krisis-air-lembah-klang-tenat-2017-1.111781#sthash.tsUZb6oa.dpuf


No comments: