Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Tuesday 7 July 2015

Chowrasta UiTM

Filem karya FiTA yang berjaya diiktiraf MBR

OLEH ABDUL RAZAK IDRIS
KAMPUS@UTUSAN.COM.MY | 06 Julai 2015 1:00 PM


ARSHAD Ayub (depan, empat dari kiri) memegang sijil MBR yang mengiktiraf tayangan perdana filem Chowrasta terbitan warga UiTM dan Nation Film Studio Sdn. Bhd. ditonton oleh paling ramai penonton di Dewan Agong Tuanku Canselor, baru-baru ini.

Universiti Teknologi Mara (UiTM) mencatatkan nama di dalam Malaysia Book Of Record (MBOR) apabila tayangan perdana filem, Chowrasta, hasil kreativiti pensyarah dan pelajar Fakulti Filem Teater dan Animasi (FiTA) Chowrasta berjaya mencatatkan bilangan penonton seramai 4,416 orang di Dewan Agong Tuanku Canselor (DATC) di sini baru-baru ini.

Menurut Naib Canselor UiTM, Tan Sri Prof. Ir.Dr.Sahol Hamid Abu Bakar, rekod tersebut membuktikan minat para pelajar dan bekas pelajar terhadap filem yang menggambarkan jerih perih perjuangan seorang graduan UiTM yang berjaya bangun setelah sekali gagal.

“Rekod yang dicatatkan di dalam MBOR memberi publisiti yang baik kepada filem Chowrasta yang bakal ditayangkan kepada umum 10 Disember tahun ini dan saya teruja dengan perkembangan ini,”katanya kepada pemberita selepas tayangan perdana filem tersebut.

Yang hadir sama ialah Pro-Canselor UiTM, Tan Sri Arshad Ayub dan isteri, Puan Sri Zaleha Arshad, Naib Canselor UiTM.Tan Sri Prof.Ir.Dr.Sahol Hamid Abu Bakar dan tetamu kenamaan serta pengurusan kanan UiTM.

Sementara itu menurut Pengarah filem Chowrasta yang juga Dekan FiTA, Prof.Datuk Abdul Razak Mohaideen,beliau gembira kerana filem yang diterbitkan dengan kerjasama UiTM dan Nation Film Studio Sdn.Bhd.mencipta rekod tayangan perdana di tempat tertutup teramai di negara ini.

“Kejayaan yang menggembirakan ini adalah hasil dari publisiti di media sosial yang mana kita menyiarkan video-video klip pendek Chowrasta yang diinspirasi dari teater muzikal dengan sinopsis yang sama tahun lalu,” katanya.

Abdul Razak berkata, filem Chowrasta adalah kisah perjuangan seorang pelajar UiTM bernama Hamid yang berasal dari sebuah kawasan yang penuh dengan aktiviti samseng di Pulau Pinang yang dinamakan Chowrasta.

Ia padat dengan drama kisah suka dan duka pelajar yang mengubah destini hidupnya dari seorang yang terlibat dengan dunia yang penuh dengan sengketa antara kumpulan samseng kini beliau berjaya menjadi seorang pemimpin yang disegani masyarakat tempatan dan antarabangsa.

Antara pelakon yang membintangi filem ini adalah Datuk Rosyam Nor, Chem Amar, Aminah Rhapor, Fauzi Nawawi dan Amylia Nattasha Aziz.

- See more at: http://www.utusan.com.my/pendidikan/kampus/chowrasta-uitm-1.111135#sthash.jbOGnFQC.dpuf

No comments: