Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Monday 6 July 2015

F1 : Hamilton garang di tempat sendiri

06 Julai 2015 12:36 AM


Lewis Hamilton


SILVERSTONE – Pendahulu kejua­raan dunia, Lewis Hamilton menjuarai Grand Prix Britain buat kali ketiga semalam selepas bangkit mengatasi dua pelumba Williams, Felipe Massa dan Valtteri Bottas pada awal perlumbaan dalam cuaca hujan.

Rakan sepasukannya, Nico Rosberg memastikan kejayaan satu-dua buat pasukan Mercedes AMG Pe­tronas, sementara pelumba Ferrari, Sebastian Vettel berada di tempat ketiga, sekali gus menyaksikan Hamilton semakin melebarkan jurang kepada 17 mata ke atas Rosberg.

Walaupun bermula di petak paling hadapan, juara dunia itu dan rakan sepasukan, Rosberg, ketinggalan sebaik saja perlumbaan bermula apabila dipintas Massa yang berada di petak ketiga bersama Bottas.

Namun, Hamilton berjaya me­ngatasi kedua-dua perlumbaan tersebut sebaik melakukan hentian pit pertama dengan berada di hadapan dengan kelebihan enam saat.

Sementara itu, Bottas yang cuba mempertahankan kelebihan di tempat ketiga di hadapan Rosberg akhirnya terpaksa akur apabila hujan yang pada pusingan ke-36 menukar rentak perlumbaan.

Rosberg berjaya memecut untuk memintas kedua-dua pemandu Williams bagi berada di tempat kedua dan muncul pendahulu buat seketika sebaik saja memasuki hentian pit kedua pada pusingan yang ke-43.

Namun, tindakan Hamilton menukar tayar jenis pertengahan dengan hujan kembali reda memaksa Rosberg menukar strategi dan situasi itu memberi kelebihan kepada pelumba Britain itu.

“Buat pertama kali dalam karier, saya melakukan keputusan paling tepat mengenai pemilihan tayar dan saya fikir pada mulanya telah kehilangan suhu pada tayar depan.

“Memang sesuatu yang agak mencabar bagi mana-mana pelumba apabila mendahului tetapi buat pertama kali, keputusan yang saya lakukan paling sempurna ke­rana saya dapat lihat hujan turun tidak menentu, ” kata Hamilton.

Vettel yang bermula perlahan dengan meraih tempat kesembilan di peringkat awal perlumbaan membuktikan pengalaman ba­nyak membantu untuk berada di tangga ketiga. – AGENSI

- See more at: http://www.utusan.com.my/sukan/lumba-kereta/hamilton-garang-di-tempat-sendiri-1.110909#sthash.Zw7DC11m.dpuf

No comments: