Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Friday 31 July 2015

Autonomi UiTM dilaksana serentak mulai 1 September

30 Julai 2015 1:15 AM


SAHOL HAMID ABU BAKAR (tiga dari kanan) bersama Redzuan Abd. Rahman (empat dari kanan) mengagihkan buah durian kepada kakitangan dan pelajar UiTM Perlis semasa Majlis Sambutan Aidilfitri UiTM Perlis 2015 di Arau, semalam.

ARAU 29 Julai – Pemberian autonomi kepada kesemua 13 cawangan Universiti Teknologi Mara (UiTM) akan dilaksanakan secara serentak bermula 1 September ini, dengan proses penurunan kuasa dijalankan secara berperingkat-peringkat sehingga 2018.

Pada 2018 juga, kesemua kampus UiTM akan diletakkan secara bersendirian dalam ranking universiti terbaik dunia namun masih mengekalkan jenama universiti terbabit.

Naib Canselornya, Tan Sri Prof. Ir. Dr. Sahol Hamid Abu Bakar berkata, beliau sendiri akan menjelajah ke seluruh kampus universiti itu untuk menerangkan perubahan transformasi yang sedang berlaku dalam pentadbiran UiTM.

Kata beliau, pemberian kuasa autonomi kepada kampus UiTM merupakan langkah penurunan kuasa kepada rektor bagi membolehkan pengurusan UiTM ditadbir secara lebih berkesan.

“Dengan pemberian kuasa autonomi ini, rektor mempunyai kuasa sebagai Naib Canselor (NC) dan setiap kampus akan bertindak sebagai sebuah ‘universiti’ bersendirian.

“Perubahan ini bagaimanapun tidak melibatkan perubahan misi serta visi UiTM dan ini bermakna yuran pelajar dan gaji kakitangan kekal selain masih menggunakan Senat UiTM yang sama,” katanya dalam sidang akhbar selepas Majlis Sambutan Aidilfitri UiTM Perlis di sini hari ini.

Yang turut hadir Rektor UiTM Perlis, Prof. Datuk Dr. Ahmad Redzuan Abdul Rahman.

Pada 11 April lalu, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak mengumumkan penganugerahan status autonomi kepada semua kampus UiTM dalam usaha menjadikan institusi keramat itu sebagai universiti terbaik di dunia.

Penganugerahan tersebut perlu untuk memastikan sistem tadbir urus UiTM mampu mentadbir sebanyak 224,000 pelajar yang dijangka menyertai 244 program di universiti itu menjelang 2020.

Sahol Hamid seterusnya memberitahu, pemberian autonomi berkenaan merupakan gabungan penyesuaian antara konsep sistem pentadbiran Universiti California, Amerika Syarikat (AS) dan Universiti Oxford, United Kingdom (UK).

Katanya, UiTM akan mengutamakan 11 elemen dalam menjayakan perubahan transformasi itu antaranya adalah pemilihan pensyarah yang benar-benar berkualiti.

“Kita akan pastikan hanya pensyarah yang mempunyai azam dan semangat untuk memajukan anak bangsa diterima di UiTM. Sehingga kini, kita telah mengambil tindakan terhadap 20 pensyarah dan kakitangan UiTM yang tidak menepati kriteria kita,” ujar beliau.

- See more at: http://www.utusan.com.my/berita/nasional/autonomi-uitm-dilaksana-serentak-mulai-1-september-1.118423#sthash.Mj8Zhnnc.dpuf


No comments: