Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Thursday 30 July 2009

Pelajar miskin dikecuali yuran




Oleh NOR SEDEK ISMAIL
pengarang@utusan.com.my

IBRAHIM Abu Shah dan Ir. Mohd. Zain Mohamed (kiri) sebelum mengadakan mesyuarat bersama Ahli Jawatankuasa Alumni UiTM di UiTM Shah Alam, semalam. – UTUSAN/Saharuddin Abdullah

SHAH ALAM 29 Julai – Persatuan Alumni Universiti Teknologi Mara (UiTM) memohon kepada kerajaan dan Universiti Teknologi Mara (UiTM) supaya pelajar keluarga miskin dari bandar dan luar bandar yang ibu bapa mereka berpendapatan RM3,000 dan RM1,500 sebulan dikecualikan membayar yuran pengajian.

Pada waktu yang sama pelajar-pelajar tersebut mestilah mempunyai sekurang-kurangnya tiga adik-beradik masih bersekolah rendah atau menengah.

Presidennya, Datuk Seri Ir. Mohd. Zin Mohamed berkata walaupun dimaklumkan bahawa UiTM telah mengadakan skim kebajikan tersendiri untuk membantu pelajar-pelajar miskin tetapi beliau harap jaringan tersebut diperluaskan.

‘‘Pihak alumni juga memohon dan mencadangkan supaya UiTM memperkenalkan biasiswa tahunan yang akan dilaksanakan secara direct grant dimulai dengan mengenal pasti potensi pelajar bumiputera cemerlang mulai lepasan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM).

‘‘Mereka ini akan dibiayai sehingga ke peringkat pengajian doktor falsafah dengan syarat akan menabur bakti semula di UiTM,” katanya.

Mohd. Zain menyatakan demikian pada sidang akhbar dan menerusi kenyataan yang diedarkan selepas mengetuai barisan 14 Ahli Jawatankuasa Persatuan Alumni membuat kunjungan hormat ke atas Naib Canselor UiTM, Prof. Tan Sri Dr. Ibrahim Abu Shah di sini hari ini.

Beliau berkata, cadangan-cadangan tersebut adalah antara yang dikemukakan dalam pertemuan pertama dengan Ibrahim dengan fokusnya bagaimana mahu mengemblengkan graduan UiTM yang sudah mencecah seramai 362,000 orang.

Tambahnya, disarankan supaya dua pelajar dari setiap negeri dipilih dan dihantar melanjutkan pengajian ke universiti ternama seperti Havard, Oxford, Cambridge, Yale dan Princeton dan Massachusetts Institute of Technology (MIT) dan ia akan ditetapkan oleh Lembaga Pengarah Alumni UiTM.

‘‘Pihak Alumni juga berhasrat untuk mewujudkan Pusat Perkhidmatan dan Skill Alumni UiTM di setiap negeri dengan menyediakan kelas bahasa Inggeris dengan kadar bayaran minimum kepada masyarakat setempat,” katanya.

Beliau menjelaskan, pusat tersebut juga menjadi pusat latihan dan kepimpinan bagi mengkukuhkan jatidiri membina negara bangsa, membimbing kerohanian dalam membina Melayu terhebat dan menyediakan kemahiran bagi mereka yang tercicir alam persekolahan.

Katanya, Yayasan Pendidikan dan Khidmat Sosial Alumni UiTM akan diwujudkan dengan ahli menyumbang RM10 sebulan selain memohon pihak kerajaan menambah dana berasaskan matching grant bagi membantu dalam pihak memerlukan antaranya berkaitan pendidikan dan perubatan.

No comments: