Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Tuesday 1 March 2016

F1 : Petronas tetap taja Mercedes AMG

Kekangan kewangan tak jejas penglibatan dalam F1

FADZIL ZAINOL | 01 Mac 2016 12:27 AM


PEMANDU Mercedes AMG Petronas, Lewis Hamilton (kiri) dan Nico Rosberg memperkenalkan jentera baharu pasukan, F1W07 Hybrid yang bakal digunakan dalam perlumbaan Formula Satu musim 2016 dalam majlis pelancaran rasmi di Litar Catalunya, Barcelona, minggu lalu. AFP

KUALA LUMPUR - Meskipun sedang melaksanakan langkah penjimatan secara besar-besaran ekoran kejatuhan prestasi kewa­ngannya, syarikat minyak negara Petroliam Nasional Bhd. (Petronas) tetap komited terhadap tajaannya kepada pasukan Formula Satu (F1) Mercedes AMG.

Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Petronas, Datuk Wan Zulkiflee Wan Ariffin berkata, pihaknya menganggap tajaan yang dibuat itu merupakan inisiatif yang dilaksanakan bagi menaikkan jenama Petronas di peringkat antarabangsa.

Petronas ketika ini sedang menstruktur kedudukan kewangan­nya akibat kejatuhan harga minyak hampir 70 peratus sejak 2014, dan telah mengumumkan beberapa pembatalan dan penangguhan projeknya bagi mengimbangi ­aliran kewangannya.

“F1 bukan merupakan projek syarikat, ia lebih kepada insiatif penjenamaan syarikat. Tahun lalu, berbanding syarikat-syarikat minyak dunia yang lain, jenama Petronas berjaya meraih lebih banyak pendedahan di dalam litar-litar perlumbaan,” katanya kepada pemberita semasa membentangkan prestasi kewangan Petronas tahun 2015 di sini, semalam.

Petronas mencatatkan keuntungan sebelum cukai (PBT) sebanyak RM36.68 bilion bagi ke­seluruhan 2015, susut 53 peratus berbanding RM77.69 bilion yang direkodkan keseluruhan 2014, dengan kejatuhan harga minyak dunia menjadi punca utama kemerosotan kewangannya.

Petronas kini merancang untuk mengurangkan perbelanjaan modal dan perbelanjaan operasi sebanyak RM15 bilion hingga RM20 bilion tahun ini, iaitu sebahagian daripada langkah penjimatan sebanyak RM50 bilion dalam tempoh empat tahun akan datang.

“Tajaan ini bermula dari 2015 sehingga 2017. Kami memberi komitmen penuh untuk meme­nuhi perjanjian tajaan yang dibuat sehingga 2017,” kata Wan Zulkiflee lagi. Beliau bagaimanapun tidak mendedahkan nilai tajaan tersebut.

Pasukan Mercedes AMG Petronas pada 2015 berjaya merangkul kejuaraan F1 dalam kategori pelumba dan pasukan yang diwakili oleh dua pelumbanya, Lewis Hamilton dan Nico Rosberg.

- See more at: http://www.utusan.com.my/sukan/lumba-kereta/petronas-tetap-taja-mercedes-amg-1.195613#sthash.zQlasTdk.dpuf


No comments: