Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Wednesday 9 March 2016

BN bentuk pasukan peguam tangani fitnah media sosial

09 Mac 2016 1:30 AM


Abdul Rahman Dahlan

CYBERJAYA 8 Mac – Barisan Nasional (BN) telah menubuhkan sebuah pasukan peguam yang berperanan untuk membantu wakil-wakil rakyat parti itu mengambil tindakan undang-undang terhadap mana-mana portal berita atau media sosial yang bertindak memfitnah mereka di laman sosial.

Pengarah Strategik Komunikasi BN, Datuk Abdul Rahman Dahlan berkata, pasukan seumpama itu telah sedia wujud di dalam UMNO, justeru itu, peranan pasukan tersebut diperluaskan bagi memenuhi keperluan ahli-ahli Parlimen dan Dewan Undangan Negeri (DUN) BN secara menyeluruh.

Katanya, pasukan tersebut ketika ini berada dalam keadaan bersiap sedia untuk bertindak sekiranya diminta berbuat demikian oleh wakil-wakil rakyat BN.

“Kepada semua Yang Berhormat dan menteri-menteri, jika mereka merasakan telah difitnah dan portal-portal berita enggan menarik semula atau memperbaiki berita ber­kenaan, tindakan undang-undang adalah antara pilihan yang perlu diambil,” katanya kepada pemberita selepas menjadi salah seorang daripada speaker dalam Forum Ming­gu Media Sosial Malaysia (MSMW) 2016 di Universiti Limkokwing, di sini hari ini.

MSMW 2016 yang dianjurkan oleh Dewan Sosial Media Malaysia (SMC) itu merupakan sebuah program tahunan yang disokong oleh Kementerian Komunikasi dan Multimedia.

Yang turut hadir, Presiden SMC, Shahul Hameed Dawood serta Ketua Informasi dan Teknologi Bharatiya Janata Party (BJP), India, Arvind Gupta.

Dalam pada itu, Abdul Rahman yang juga Menteri Kesejahteraan Bandar, Perumahan dan Kerajaan Tempatan berkata, kerajaan juga akan mewujudkan satu entiti dipanggil 'Fact Check' yang berperanan untuk menyemak kenyataan-kenyataan yang dikeluarkan oleh ahli-ahli politik.

Jelas beliau, langkah penubuhan entiti itu adalah bagi memupuk persepsi yang lebih baik dalam perdebatan antara pihak politik di negara ini.

“Kita mahu membawa budaya debat berteraskan polisi, yang seterusnya akan memberi impak positif kepada negara pada masa depan, bukannya isu-isu remeh yang memenatkan kita semua,” katanya.

Terdahulu, semasa berucap da­lam forum berkenaan, Abdul Rahman meminta supaya pihak universiti menjalankan kajian terhadap sikap rakyat Malaysia yang mempercayai sesuatu berita atau isu dengan hanya membaca tajuk­nya sahaja.

“Kerajaan United Kingdom telah menjalankan kajian dengan mendalam supaya dapat membawa mereka yang menyebarkan fitnah ke muka pengadilan,” katanya.

“Sehubungan itu, saya meminta pihak universiti supaya mengkaji bagaimana tajuk itu boleh mempengaruhi minda orang ramai tanpa membaca keseluruhan berita. Ini amat penting buat kerajaan bagi memahami apa yang orang ramai faham dan cari hanya berdasarkan tajuk,” katanya.

- See more at: http://www.utusan.com.my/berita/politik/bn-bentuk-pasukan-peguam-tangani-fitnah-media-sosial-1.198745#sthash.sH2tXgXM.dpuf


No comments: