Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Saturday 19 February 2011

PM: Pemulauan prosiding sebagai agenda politik pembangkang


DARI UTUSAN MALAYSIA



KUALA LUMPUR 18 Feb. - Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, pemulauan terhadap prosiding Suruhanjaya Untuk Menyiasat Kematian Teoh Beng Hock disifatkan sebagai satu agenda politik bagi tujuan menjadikannya isu dalam Pilihan Raya Umum ke-13 yang akan datang.

Perdana Menteri berkata, memandangkan prosiding itu turut melibatkan pihak pembangkang yang menjadi penasihat kepada keluarga mendiang, sudah tentu mereka mempunyai niat untuk melengah-lengahkan prosiding tersebut.

Katanya, matlamat mereka adalah untuk menampakkan kerajaan seolah-olah tidak berusaha untuk mencari kebenaran atas kematian Beng Hock.

"Ia telah dipolitikkan. Mereka sebenarnya hendak mencari jalan melengah-lengahkan kes ini. Tujuannya adalah supaya kes ini boleh menjadi sebagai satu isu dalam pilihan raya umum akan datang.

"Sebab itu nawaitu (niat) pembangkang yang menjadi penasihat keluarga Beng Hock mahu melengah-lengahkan prosiding ini sehingga menampakkan kerajaan tidak berbuat sesuatu untuk mencari kebenaran atas punca kematian mendiang sehingga pilihan raya akan datang,'' katanya.

Beliau berkata demikian selepas merasmikan Multaqa Guru Takmir Seluruh Negara di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) di sini hari ini.

Perdana Menteri mengulas penarikan diri peguam dan ahli keluarga setiausaha politik Exco Selangor itu daripada menyertai prosiding tersebut kelmarin.

Peguam Karpal Singh memaklumkan pendirian itu selepas permohonan pihaknya agar Tan Sri James Foong Cheng Yuen menarik diri sebagai pengerusi suruhanjaya serta permohonan penangguhan prosiding ditolak.

Mengulas lanjut Najib berkata, keputusan kerajaan menubuhkan suruhanjaya itu adalah atas permintaan keluarga mendiang, justeru mereka sepatutnya memberi peluang kepada suruhanjaya berkenaan menjalankan tanggungjawab yang telah ditetapkan.

"Ahli-ahli panel yang dilantik terdiri daripada mereka yang berwibawa dan mereka boleh membantu kita mencari apa sebenarnya yang berlaku. Kita hendak tegakkan kebenaran dan kita perlu mengetahui puncanya.

"Sehubungan itu, penubuhan suruhanjaya ini boleh membantu kerajaan dan keluarga mendiang mencari sesuatu yang muktamad di dalam kes ini. Kita tidak boleh kes ini dibiarkan tanpa ada sesuatu yang dimuktamadkan,'' katanya lagi.

Dalam pada itu, beliau berkata, penubuhan suruhanjaya berkenaan adalah atas nama Yang di-Pertuan Agong dan mereka mesti berfungsi berdasarkan ketetapan yang telah dibuat.

"Atas nama untuk mencari kebenaran, suruhanjaya ini ditubuhkan atas nama Yang di-Pertuan Agong dan ia mesti berfungsi serta berjalan sehingga ia tamat tanggungjawab mereka berdasarkan ketetapan yang telah dibuat atas nama Yang di-Pertuan Agong,'' katanya lagi.

KOMEN : APAHAL LAGI KELUARGA SEORANG CINA NAK???? BIARLAH MEREKA NAK BOIKOT. APA-APA PUN CINA NI TAK BERJASA PUN PADA NEGARA DAN RAKYAT NEGERI SELANGOR. BUKANKAH DIA DAN BOSSNYA MELAKUKAN JENAYAH PECAH AMANAH WANG RAKYAT NEGERI SELANGOR. DAH MEMANG PERANGAI CINA SUKA BUNUH DIRI KALAU MASALAH DIRI TAK DAPAT DISELESAIKAN. MINTA SPRM MEMBAWA BOSS CINA NI KE MAHKAMAH UNTUK DIADILI. RAKYAT MENUNGGU KES YB YANG TERLIBAT TU, BILA LAGI?

No comments: