Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Monday 14 February 2011

73 peratus pelajar daif ambil pradiploma UiTM


DARI BERITA HARIAN
2011/02/14


MACHANG: Dianggarkan 73 peratus daripada kira-kira 10,000 pelajar miskin yang terbabit dalam program 'Mengubah Destini Anak Bangsa' berjaya diserapkan ke dalam pelbagai program pradiploma Universiti Teknologi Mara (UiTM).

Naib Canselor UiTM, Prof Datuk Dr Sahol Hamid Abu Bakar, berkata projek bermatlamat memajukan bangsa Melayu itu juga menyaksikan ada yang mengikuti pengajian peringkat diploma. Katanya, walaupun ada pelajar yang gagal dalam program disediakan itu, namun UiTM masih memberi peluang mereka mengembangkan kemahiran dengan ditempatkan di Pusat Giat Mara. “Program ini adalah inisiatif UiTM yang komited membantu anak Melayu mendapat ilmu.

“Program dinaungi Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak ini, tidak memerlukan pelajar miskin mengeluarkan belanja, hanya isi borang dan saya akan benarkan mereka mengikuti program disediakan,” katanya selepas majlis Budimu Dikenang, Jasamu Disanjung, yang disempurnakan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Seri Mustapa Mohamed, di UiTM Kampus Machang, di sini, semalam.

Majlis itu diadakan sempena pertukaran bekas Pengarah UiTM Kampus Machang, Prof Datuk Dr Hussin @ Mohamad Ab Rahman, yang sudah bertugas di Fakulti Undang-Undang, di Shah Alam, Selangor, awal bulan ini.

Sahol Hamid bagaimanapun kecewa, apabila pelajar di Kelantan tidak merebut peluang disediakan itu kerana daripada 800 kuota disediakan, hanya 300 pelajar merebut peluang berkenaan. “Masih ada 500 kuota lagi untuk pelajar di Kelantan dan perkara ini berlaku mungkin disebabkan penyaluran maklumat mengenai program ini tidak dikembangkan ke peringkat kampung. Ekoran itu, saya akan meminta pengarah kampus serta pensyarah turun padang mencari serta membantu pelajar miskin,” katanya.

Ditanya mengenai cabaran mencapai 250,000 pelajar menjelang 2015, beliau berkata, UiTM dalam perancangan membina enam kampus baru untuk menampung keperluan itu.

"Enam kampus berkenaan ialah di Jasin, Melaka, yang majlis pecah tanahnya akan dilakukan Najib tidak lama lagi, Pasir Gudang (Johor); Mukah (Sarawak); Klang, Selangor dan Raub, Pahang dengan pembangunannya dilakukan menerusi kaedah inisiatif pembiayaan swasta (PFI).

"Seramai 180,000 pelajar sedang menuntut di UiTM sekarang dan ia sudah menghampiri sasaran 250,000 itu, tiga tahun lebih awal sekali gus membuktikan komitmen universiti ini dalam membantu anak Melayu di negara ini," katanya.

KOMEN : TERUSKAN MEMBANTU ANAK DESA UNTUK MENJADI CERDIK PANDAI YANG BERINTEGRITI DAN MAMPU BAESAING DIPERSANDA DUNIA. UiTM TETAP DIHATIKU.

No comments: