Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Sunday 13 February 2011

Jangan kongkong budaya akademia pensyarah


DARI UTUSAN MALAYSIA





ZAINI Hassan (kanan) berucap di forum Perlunya Rejuvenasi Budaya Akademik yang turut disertai sebagai panel, Prof. Ir. Dr. Sahol Hamid Abu Bakar (dua, kiri), Mior Kamarul Shahid (dua, kanan) dan selebriti Fahrin Ahmad sebagai moderator (kiri) sempena Persidangan Akademik 2011 bertempat di Dewan Agong Tuanku Canselor di UiTM, Shah Alam, semalam. Persidangan itu dihadiri oleh 4,000 kakitangan UiTM.

SHAH ALAM 11 Feb. - Para pensyarah Universiti Teknologi MARA (UiTM) tidak seharusnya terikat dengan kerenah birokrasi yang ketat bagi membolehkan mereka bebas melontarkan idea dalam konteks akademik.

Penolong Ketua Pengarang 1 Kumpulan Utusan, Datuk Zaini Hassan berkata, ini bagi membolehkan kecemerlangan UiTM yang selama ini melahirkan graduan yang hebat dapat diteruskan.

''Langkah UiTM untuk menjadi universiti yang menghasilkan seramai 250,000 pelajar dalam satu-satu masa harus diseimbangkan dengan hasil yang berkualiti.

''Oleh itu, budaya akademia para pensyarah harus lebih terbuka. Dengan cara itu sahaja mereka dapat melahirkan pelajar yang hebat,'' katanya semasa menjadi panel dalam forum bertajuk: Perlunya Rejuvenasi Budaya Akademik Universiti sempena Persidangan Akademik 2011 yang berlangsung pada 10 hingga 12 Mac ini di Universiti Teknologi Malaysia (UiTM) di sini hari ini.

Kata Zaini, UiTM juga perlu mencari jalan supaya dapat terus menlahirkan siswazah yang lebih berkualiti.

"Selain itu pihak universiti juga perlu memberi ruang kepada pihak swasta supaya kedua-duanya dapat menjalinkan kerjasama agar para pelajar mereka dapat dilatih serta didedahkan dengan dunia pekerjaan sebenar.

"Ia penting kerana ini akan membuatkan para pelajar lebih bersedia dengan situasi serta suasana kerja sekali gus dapat melahirkan lulusan yang telah bersiap sedia menghadapi tekanan kerja pada bila-bila masa," jelasnya.

Turut menjadi panel dalam forum itu ialah, Naib Canselor UiTM, Prof. Datuk Dr. Ir. Sahol Hamid Abu Bakar dan Pengarang Kumpulan Berita Harian, Datuk Mior Kamarul Shahid.

Forum itu dipengerusikan oleh selebriti terkenal, Fahrin Ahmad yang juga lepasan UiTM dalam bidang undang-undang.

Dalam pada itu, Sahol Hamid berkata, beliau kecewa kerana ada ahli akademik pada hari ini hanya mementingkan soal gaji dan kenaikan pangkat serta tidak menganggap mendidik anak bangsa itu sebagai satu kepuasan.

"Semua pihak di dalam sesuatu universiti sepatutnya berperanan dalam usaha melahirkan graduan yang berkualiti.

"Ahli akademik perlu ada semangat dedikasi dan mereka perlu menanam minat dalam mendidik anak bangsa," katanya.

Dalam pada itu, Mior Kamarul pula berkata, IPT di negara ini perlu mencontohi UiTM yang telah berjaya melahirkan ramai siswazah berkualiti yang kini berjaya dalam bidang diceburi.

KOMEN : ALHAMDULILLAH BERJAYA JUGA PERSIDANGAN AKEDEMIK UiTM 2011 YANG DIADAKAN DARI 10HB. HINGGA 12HB. FEB. 2011 DI DEWAN AGONG TUANKU CANCELOR (DATC) DIPUSAT KONVENSYEN BARU UiTM. TAHNIAH KEPADA DIRI TEMAN KERANA MENJADI SALAH SEORANG URUSETIA YANG BERTUGAS SEPANJANG PERSIDANGAN ITU DIJALANKAN BERSAMA-SAMA STAF UiTM YANG LAIN.

No comments: