Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Monday 28 February 2011

Ohhh pelajar Melayu


DARI UTUSAN MALAYSIA



Pilihan raya kampus sekali lagi menjadi isu. Kali ini makin panas dan tegang. Di Universiti Putra Malaysia (UPM) misalnya, lima pengawal keselamatan cedera kerana terpaksa mengawal demonstrasi pelajar. Di Universiti Malaya (UM), ada calon yang didakwa berbohong dan pura-pura menghilangkan diri.

Awang tidak berminat untuk mengulas tentang keputusan pilihan raya. Yang lebih mengganggu fikiran ialah budaya berpolitik yang tidak sihat di kalangan pelajar kita terutamanya Melayu.

Ketika ramai pelajar bukan Melayu menumpukan perhatian kepada pengajian, pelajar Melayu lebih ghairah berpolitik. Emosi lebih menguasai mereka. Sudahlah ramai pelajar Melayu sekadar sederhana dalam prestasi akademik, malas membaca, lemah pengetahuan am dan kurang keyakinan diri, ia diburukkan lagi dengan sentimen berpolitik ala samseng. Seorang pemimpin pelajar Cina di UKM turut membantah akhlak yang diperlihatkan oleh golongan pelajar Melayu yang bersikap biadap dan melanggar peraturan universiti. Awang setuju. Gedung ilmu jangan dijadikan medan melahirkan samseng politik. Adakalanya Awang terfikir, apakah mereka ini layak berada di universiti. Jika itulah sikapnya, beri sahaja peluang kepada puluhan ribu pelajar yang sememangnya mahu melanjutkan pengajian di universiti awam tetapi tidak mendapat tempat.

Awang sedih dengan kualiti ramai pelajar Melayu di menara gading sekarang. Ketika rata-rata pelajar Cina dan India bertungkus lumus meningkatkan kecemerlangan, pelajar Melayu pula hebat memekik dan melolong. Baru pilihan raya kampus, sudah riuh rendah dan kecoh seolah-olah ia menentukan masa depan negara. Rasanya jarang berlaku di negara lain yang pilihan raya kampusnya bermasalah besar. Walaupun bukan semua tetapi golongan inilah yang memburukkan lagi imej pelajar Melayu keseluruhannya. Kalut berpolitik tetapi tiada kesedaran serta cetek pemikiran strategik. Apakah yang boleh diharapkan apabila mereka lulus kelak? Jika itulah generasi untuk mengisi negara maju kita suatu hari nanti, Awang akan banyak geleng kepala dan selalu tarik nafas.

Yang lebih Awang bimbang, universiti awam kita akan menjadi lubuk ekstremisme. Bibit-bibit ke arah itu sudah ada.


KOMEN : ITULAH AKIBATNYA BILA BERPOLITIK LEBIH PENTING DARI BELAJAR. HUKUM RIMBA NAK DIBAWA KEDALAM KAMPUS UNTUK MEMUASKAN HATI PENAJA MEREKA PUAK PEMBANGKANG. ATAS LANDASAN APA MAK PELAJAR BOLEH BERKEMPEN DALAM KAMPUS UNTUK MEMENANGKAN ANAKNYA YANG DIKATAKAN HILANG? KALAU INILAH PERANGAI PELAJAR MELAYU YANG KUAT MENIPU, MERUSUH, KERAS KEPALA DAN PEMALAS JANGAN HARAPLAH NAK JADI PEMIMPIN MASA DEPAN. JADI PENCACAI PUAK PEMBANGKANG BOLEHLAH.

1 comment:

Onna said...

Assalam Sayang Daddy,

Apa jenis ibulah ni yang mengajar anak benda/perkara yang bukan2...dan dari puas PAS pulak tu yang terkenal dengan "kesucian" dan "kemaksumannya" ...sedih bila agama Islam dan bangsa Melayu yang dijadikan bahan/modal untuk meraih undi tapi diri sendiri entah apa2...