Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Wednesday 2 February 2011

Cawangan baru UiTM Pulau Pinang siap tiga tahun lagi


DARI UTUSAN MALAYSIA



BALIK PULAU 30 Jan. - Sebuah lagi kampus cawangan Universiti Teknologi Mara (UiTM) akan dibina di negeri ini dalam tempoh tiga tahun ini bagi menampung keperluan pendidikan tinggi yang semakin meningkat.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Tan Sri Nor Mohamed Yakcop berkata, pembinaan kampus berkenaan jelas menunjukkan komitmen dan keikhlasan kerajaan dalam mewujudkan hab pendidikan terbaik di seluruh negara.

"Ini bukti kerajaan yang bukan sahaja memikir dan merancang pelbagai agenda pembangunan tetapi juga komited bagi memastikan segala agenda yang akan dilaksanakan adalah untuk kepentingan rakyat.

"Malah pembinaan kampus cawangan UiTM merupakan salah satu daripada faedah pembangunan untuk rakyat yang boleh diambil kira," katanya kepada pemberita selepas merasmikan bangunan sementara UiTM Pulau Pinang Kampus Balik Pulau.

Bagaimanapun, lokasi sebenar tapak institusi pengajian tinggi berkenaan masih lagi belum diputuskan, namun Nor Mohamed percaya pembinaan kampus baru berkenaan akan dapat dilaksanakan secepat mungkin.

Difahamkan, selaras dengan perancangan kerajaan untuk memperkasa institusi pengajian tinggi di negara ini, penekanan kepada kampus itu akan diberikan terhadap kursus-kursus berimpak tinggi khasnya bidang sains dan teknologi.

Justeru, pembinaan kampus berkenaan dilihat selari dengan hasrat kerajaan apabila menjadi kampus pertama seumpamanya yang berteraskan kejuruteraan teknologi tinggi.

Sementara itu, Naib Canselor UiTM, Prof. Datuk Dr. Sahol Hamid Abu Bakar berkata, kampus terbaru tersebut akan menyediakan kursus berkaitan akaun, perniagaan dan bidang teknologi perkomputeran.

"Ia bersesuaian dengan Pulau Pinang yang giat dengan aktiviti perindustrian," ujarnya.

Tambah Sahol lagi, ketika ini, kampus sementara yang memuatkan 300 orang pelajar cukup unik kerana semua pelajar yang mengikuti pra diploma di kampus sementara berkenaan terdiri daripada pelajar miskin.

"Oleh itu, belajar di sini, akan memberi peluang kepada mereka supaya tidak tercicir selepas tamat persekolahan peringkat menengah," katanya.

KOMEN : HARAP-HARAP TIADA GANGGUAN DARI KERAJAAN DAP YANG MEMERINTAH DEMI PENDIDIKAN ANAK-ANAK BANGSA. JANGAN JADI MACAM DI SELANGOR BILA AGENDA PENDIDIKAN PUN DI POLITIKAN SEPERTI KES CADANGAN PEMBINAAN KAMPUS UiTM DI SERENDAH...

No comments: