Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Saturday 13 June 2009

Harga minyak lepasi paras AS$73 setong



NEW YORK 12 Jun - Harga minyak meningkat tiga hari berturut-turut, melepasi paras AS$73 setong (RM255.5) hari ini berikutan harapan pemulihan permintaan tenaga global dan kekhuatiran penutupan loji penapisan yang akan mengurangkan bekalan minyak Amerika Syarikat (AS) sebelum musim panas.

Agensi Tenaga Antarabangsa (IEA) berkata, pihaknya menilai semula pandangan terhadap permintaan minyak global dan mendapati ia tertinggi buat pertama kali sejak Ogos lalu, iaitu dua hari selepas peramal tenaga kerajaan AS meramalkan perkara yang sama.

Sementara itu, data tenaga AS menunjukkan peningkatan jualan runcit dan aktiviti seminggu yang perlahan.

Ia memperkuatkan persepsi bahawa kemerosotan ekonomi dunia telah pulih seterusnya meningkatkan saham di Wall Street dan memberi tekanan terhadap dolar AS.

Penganalisis minyak di Petromatrix, Olivier Jakob berkata, pasaran pada waktu ini dalam fasa mengenalpasti tanda-tanda pemulihan ekonomi.

Minyak mentah AS meningkat AS$1.35 (RM4.73) kepada AS$72.68 (RM254.38) setong, tertinggi sejak 20 Oktober tahun lalu, setelah memuncak pada harga AS$73.23 (RM256.30).

Minyak mentah London Brent meningkat AS$0.99 (RM3.50) menjadikannya AS$71.79 (RM251.26) setong.

Terdahulu pada hari ini, data dari China menunjukkan pengimportan dari negara kedua pengguna tenaga terbesar dunia itu meningkat sebanyak 5.5 peratus pada Mei lalu berbanding tempoh sama tahun lalu.
Jangan lepas ni kerajaan masih menggunakan slogan UBAHLAH CARA HIDUP...bila minyak naik apa barang yang tak naik...kenapa bila ada permintaan yang tinggi harga minyak pun turut naik...ada ke orang tengah yang ambil keuntungan berlipat ganda.....Minyak naik hidup rakyat pun ditimpa kesusahan....Kita tunggu apa tindakan dan rancangan kerajaan untuk rakyat...yang penting rakyat didahulukan.....

No comments: