Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Tuesday 19 March 2013

Henti politikkan status syahid



NAJIB Tun Razak dipeluk oleh salah seorang 800 calon yang terharu menerima tawaran Program Khas Haji 1434/2013M Tajaan Yayasan 1Malaysia Development Bhd. di Putrajaya, semalam. - UTUSAN/ZAKI AMIRUDDIN

PUTRAJAYA 18 Mac - Perdana Menteri mempersoalkan niat pucuk kepimpinan parti pembangkang yang sehingga kini masih lagi mempertikaikan status kematian anggota keselamatan beragama Islam dalam menentang pencerobohan pengganas Sulu di pantai timur Sabah itu.

Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, sikap itu amat bercanggah dengan keputusan Jawatankuasa Majlis Fatwa Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Islam pada 6 Mac lalu yang memutuskan mereka itu tergolong dalam mati syahid akhirat kerana mempertahankan nyawa, harta, keluarga, maruah dan kedaulatan negara.

''Dua hari lepas, Ketua Dewan Ulama Pas Pusat, Datuk Harun Taib menganggap kematian anggota keselamatan itu dikategorikan syahid dunia sahaja kerana tidak jelas niat sebenar mereka dan ini bercanggah dengan keputusan Jawatankuasa Majlis Fatwa itu.

''Kita rasa kesal kerana dalam soal kematian syahid pun nak dipolitikkan dan nak bercanggah pula dengan keputusan jawatankuasa itu. Persoalannya, apakah agenda sebenar pihak pembangkang itu," katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap dalam Majlis Penyerahan Surat Tawaran Menunaikan Fardu Haji Kepada Calon Program Khas Haji 1434/2013M Tajaan Yayasan 1Malaysia Development Bhd (1MDB) di sini hari ini.

Turut hadir Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom dan Pengarah Yayasan 1MDB, Datuk Shamsul Anuar Sulaiman.

Tahun ini, seramai 400 imam dan 400 Pengerusi Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) terpilih mengikuti program tersebut.

Sebelum ini, Naib Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR), Tian Chua mengeluarkan kenyataan mempersendakan tragedi berdarah di Lahad Datu, Sabah dan memperkecilkan pengorbanan pasukan keselamatan.

Najib berkata, sekarang bukan masa untuk menjadikan isu kedaulatan negara, nyawa pasukan keselamatan dan maruah sebagai bahan politik kepartian masing-masing.

''Inilah masanya, setiap rakyat tanpa mengira ideologi politik menunjukkan kesetiaan kepada negara dan menyokong penuh anggota keselamatan kita yang sedang berjuang menentang pencerobohan tentera Sulu di pantai timur Sabah," katanya.

Mengulas lanjut, Perdana Menteri sekali lagi menegaskan bahawa kerajaan telah menggunakan konsep wasatiyyah sebagai asas utama dalam menyelesaikan isu pencerobohan tentera Sulu itu.

Beliau berkata, kerajaan tidak terburu-buru dalam menyelesaikan isu tersebut meskipun mereka menceroboh dengan senjata api kerana tidak mahu berlaku pertumpahan darah, khususnya sesama Islam.

''Sebaliknya apabila peluang yang diberikan tidak dibalas dan kita pula yang diperangi oleh mereka, maka masa itu, wajib untuk kita menentang mereka.

''Ini selaras dengan hukum dalam Islam setelah kita beri peluang untuk mencari jalan kedamaian tetapi pihak berkenaan isytihar perang, maka wajib bagi kita pertahankannya dan itu prinsip Islam yang tidak boleh dipersoalkan oleh sesiapa pun," katanya.

Menyentuh mengenai majlis tersebut, Najib berkata, program Khas Haji itu mencatatkan sejarah tersendiri ekoran pertambahan jumlah calon walaupun baru tiga tahun dilaksanakan.

Beliau berkata, pada tahun pertama, jumlah calonnya adalah 111 orang dan tahun kedua pula mencecah 400 orang manakala pada tahun ini meningkat kepada 800 orang.

''Adalah menjadi hasrat saya supaya dua kumpulan penting dalam susunan pentadbiran di peringkat akar umbi berpeluang mengerjakan fardu haji," katanya.

KOMEN : KENAPA PERLU DENGAR APA YANG ULARMAK PAS CAKAP... TAK RELEVEN DAH.... KALIMAH ALLAH PUN MEREKA GAGAL NAK PERTAHANKAN... KITA SERAH AJE PADA KETENTUAN ILLAHI....

No comments: