Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Thursday 12 December 2013

UMNO-BN JANGAN ANGKUH



CINA RASIS NI KATA SEMUA SALAH UMNO-BN - MARAH SANGAT DENGAN KUOTA BUMIPUTRA DAN DASR KERAJAAN MENOLONG KAUM BUMIPUTRA ( MELAYU)


AKHBAR Nanyang Siang Pau bertarikh 11 Disember 2013 menyiarkan artikel yang mahukan dasar kerajaan yang berpihak hanya kepada satu kaum dihapuskan.

Artikel berajuk ‘Angkuh dan menghina bencana’ yang ditulis oleh Chong Kim Huat disiarkan dalam ruangan Pendapat Yuan Lun halaman C8.

Setiausaha Agung MCA, Datuk Seri Kong Cho Ha baru-baru ini berkata, kita perlu kenal realiti politik dan orang Cina jangan asyik menentang! Kenyataan beliau serta-merta mendapat bantahan daripada masyarakat Cina, yang tidak dapat menerima kenyataan Cho Ha yang seolah-olah mahu kaum itu bersikap seperti hamba abdi.

Jika kita lihat Bapa Kemerdekaan India, Mahatma Gandhi, dia secara agresif berkempen menentang keadaan yang tidak berpihak kepada penduduk negara itu sehingga membuka satu lembaran sejarah yang baharu.

Pemimpin MCA yang mengaku mereka tahu apa erti realiti dalam politik pula bertindak sebaliknya sehingga menyebabkan wujud dasar pendidikan yang menyusahkan orang Cina. MCA juga tidak berbuat apa-apa bagi menghentikan polisi kuota bumiputera yang menekan ekonomi orang Cina yang telah menguji kesabaran kaum itu lebih daripada setengah abad.

Mengikut laporan, kerana kerajaan Selangor mendapat keuntungan, maka ia telah menaikkan gaji wakil rakyatnya.

Barisan Nasional (BN) terus menghentam kerajaan Selangor kerana dikatakan tidak bersikap jujur kepada rakyat! Jika BN bersikap jujur, kenapa ada tiga ketua eksekutif di Jabatan Perdana Menteri yang bergaji sebanyak RM1.87 juta setahun?

Kerajaan Pusat mengalami kerugian setiap tahun. Adakah gaji yang berjuta ringgit itu boleh dianggap perkara biasa dan memang patut diterima? Gaji Ketua Menteri Sarawak, Tan Sri Abdul Taib Mahmud lebih tinggi daripada gaji Perdana Menteri, kenapa tidak dijadikan isu oleh BN?

Dalam pada itu, apabila banjir berlaku di tiga negeri di Pantai Timur, ke mana perginya pegawai-pegawai tinggi kerajaan dan menteri yang dikatakan mahu berkhidmat secara jujur semata-mata untuk rakyat?
Realitinya mereka mengutamakan untuk menghadiri perhimpunan parti yang setiap hari diutarakan dengan ucapan yang tidak baik untuk perpaduan rakyat.

Sebaliknya, masyarakat Cina pula terus bertindak untuk menghulurkan bantuan kepada mangsa banjir. Tanpa disuruh oleh sesiapa, mereka mengumpulkan wang untuk mangsa banjir.

Akhbar-akhbar Cina juga turut menjalankan kempen kutipan derma untuk mangsa banjir berkenaan. Apa yang dilakukan itu adalah ibarat kata pepatah jika ada satu tempat terkena musibah, seluruh pelosok akan tampil membantu.

Semangat suka membantu memang sudah lama tertanam dalam jiwa setiap orang Cina. Mereka menolong tanpa memilih kaum kerana berpendapat setiap individu perlu dilayan secara sama rata.

Tetapi bagaimana pula cara kerajaan membantu mangsa banjir? Bantuan yang dihulurkan dibuat mengikut kepentingan kaum. Segala barangan yang dihulurkan diletakkan logo BN bagi memperkukuhkan pengaruh parti berkenaan.

Orang-orang besar daripada Kerajaan Pusat menggunakan helikopter untuk melawat kawasan banjir dengan diiringi pemberita dan jurugambar untuk memberitahu rakyat di seluruh Malaysia yang mereka mesra rakyat.

Menentang Sistem Aparteid

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak telah menyanjung tinggi ikon antiaparteid, Nelson Mandela. Beliau menganggap Afrika Selatan mempunyai persamaan dengan Malaysia dalam menentang sistem pemerintahan aparteid.

Adakah ini benar jika dilihat kesungguhan kerajaan BN untuk melaksanakan polisi ekonomi bumiputera, dasar petroleum yang berpihak kepada kaum itu, bantuan orang miskin yang majoriti penerimanya orang Melayu dan polisi pemilikan rumah untuk bumiputera.

Sebenarnya kerajaan BN dikuasai oleh UMNO. Parti ini bersikap angkuh dan sombong serta tidak memandang kaum lain yang telah banyak berjasa kepada negara.

Ini sememangnya adalah satu kenyataan yang benar. Cara pemerintahan kerajaan seperti ini akan menimbulkan perasaan tidak berpuas hati dan permusuhan antara kaum. Ia boleh menyebabkan masyarakat menjadi kacau-bilau.

Jika kepimpinan UMNO yang menerajui BN tidak mengutamakan petunjuk prestasi utama (KPI), tidak membantu orang miskin tanpa mengenal sempadan kaum dan tidak menerima teguran kumpulan cerdik pandai, mereka akan membuatkan Malaysia berundur ke belakang dalam demokrasi.




 

No comments: