Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Tuesday 31 December 2013

Perbelanjaan secara berhemat



Najib Tun Razak

KUALA LUMPUR 30 Dis. - Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak hari ini mengumumkan kerajaan mengambil keputusan melaksanakan sebelas langkah bagi mengurangkan perbelanjaan sektor awam bermula 1 Januari.

Berikut kenyataan penuh beliau:

Saya ingin memaklumkan bahawa kerajaan telah mengambil keputusan untuk melaksanakan sebelas langkah bagi mengurangkan perbelanjaan sektor awam bermula 1 Januari 2014.

Ini adalah selaras dengan hasrat kerajaan untuk mengamalkan perbelanjaan yang lebih berhemat pada tahun depan.

Langkah-langkah penjimatan lain yang lain untuk sektor awam akan diperkenalkan dari semasa ke semasa berdasarkan kepada keperluan dan keadaan semasa.

Keputusan ini telah dibuat setelah berunding dengan Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin dan Ketua Setiausaha Negara, Tan Sri Ali Hamsa.

Sebelas langkah tersebut adalah seperti berikut:

* Elaun keraian menteri-menteri dan timbalan-timbalan menteri akan dikurangkan sebanyak 10 peratus. Elaun keraian bagi pegawai kanan kerajaan Gred Jawatan Utama Sektor Awam C (JUSA C) ke atas akan dikurangkan sebanyak 5 hingga 10 peratus. ( PERLU KE ELAUN KERAIAN INI... BELANJA UTK APA? SELALU YANG TERJADI KAUM KELUARGA PUN DI RIAKAN BERSAMA DAN BUAT TUNTUTAN PADA KERAJAAN...)

* Pengurangan sebanyak 5 peratus kos utiliti elektrik di kesemua kementerian/jabatan/agensi/premis kerajaan. ( TAHUN 2015 TNB TUNTUT KENAIKAN TARIF LETRIK LAGI KERANA KEUNTUNGAN TAHUN 2014 BERKURANGAN KERANA DASAR JIMAT CERMAT KERAJAAN NAJIB... RAKYAT JUGA YANG KENA BAYAR LEBIH KERANA KERAJAAN DAH BOROS BERBELANJA PADA TAHUN 2013 - RUMAH PERDANA MENTERI TAK PAYAH JIMAT LETRIK... RAKYAT AKAN TANGGUNG BIL. JUTA-JUTA)

* Kemudahan bayaran tol bagi pegawai kanan kerajaan (Gred JUSA C ke atas) dikurangkan sebanyak RM50 hingga RM100 atau 30 peratus. ( DAH AGAK DAH TOL FOC SEBAB TU MEREKA SENYUM AJE BILA TOL NAIK, ADA LAGI TU PENGGUNAAN MINYAK KENDERAAN TAK DICATU KE??? ADA YANG GUNA HANTAR ANAK DAN AHLI KELUARGA KE TEMPAT LAIN SELAIN MENJALANKAN TUGAS RASMI KERAJAAN...)

* Permohonan baru bagi pengubahsuaian ruang pejabat kementerian/jabatan/premis kerajaan dibekukan. ( INI CUMA TERPAKAI BILA ADA PERLANTIKAN BARU DIKALANGAN MENTERI-MENTERI NAJIB AJE )

* Mengetatkan pelantikan juru perunding atau consultant untuk projek- projek fizikal kerajaan termasuk dalam menjalankan feasibility study, di mana cadangan pelantikan hendaklah dikemukakan terlebih dahulu kepada Jawatankuasa Perancang Pembangunan Negara yang dipengerusikan Ketua Setiausaha Negara untuk kelulusan. ( KERAJAAN YANG DIPIMPIN OLEH PM CLUELESS DAN MENTERI2 TAK CEKAP AJE YANG GUNA KHIDMAT KON SETAN NI... )

* Mengurangkan penggunaan syarikat pengurusan acara atau event management serta pemberian saguhati (door gifts) atau cenderamata untuk penganjuran persidangan atau majlis-majlis kerajaan yang membabitkan anggota pentadbiran dan penjawat awam. ( INI SATU LAGI KES PEGAWAI KERAJAAN BERJAWATAN TINGGI YANG TAK TAHU MENJALANKAN TUGAS... KERJA NAK SENANG WALAUPUN GAJI DAH DIBAYAR TINGGI... SEMUA NAK DI SUBKAN... SILAP2 BAGI KAT KRONI...)

* Pindaan terhadap kelayakan tiket penerbangan domestik dan antarabangsa bagi penjawat awam. Sebagai contoh, kelayakan penerbangan sektor domestik bagi penjawat awam Gred JUSA C ke bawah ialah Kelas Ekonomi. ( OKLAH TU... KALAU NAK BELAGAK TOP UP SENDIRILAH )

* Mengurangkan penyediaan makanan dan minuman semasa penganjuran persidangan, seminar, mesyuarat, kursus, bengkel atau sebarang acara rasmi kerajaan. ( DAH LAMA DIPRAKTIKAN )

* Mengurangkan penggunaan kain pemidang (bunting dan banner) bagi penganjuran persidangan, seminar, mesyuarat, kursus, bengkel atau sebarang acara rasmi kerajaan. ( TAK MAHAL MANA PUN HARGANYA... TAPI SEBAB NAK TOLONG KRONI SEBUTHARGA JADI MAHAL ITU YANG TAK BOLEH TAHAN TU...)

* Mengoptimumkan penggunaan ruang pejabat sedia ada untuk mengurangkan sewaan premis pejabat. ( SUDAH-SUDAHLAH DIBUKA KEMENTERIAN BARU DAN DILANTIK MENTERI BARU AGAR KEPERLUAN UNTUK MENYEWA PREMIS PEJABAT TIDAK TIMBUL )

* Mengaplikasikan pendekatan Strategi Lautan Biru Kebangsaan (NBOS) dengan mengoptimumkan penggunaan Pusat Latihan 1Malaysia atau 1Malaysia Training Center (1MTC) dan juga kemudahan-kemudahan di institusi-institusi latihan milik kerajaan bagi penganjuran kursus, seminar dan bengkel. ( KENAPA DULU LAGI TAK DIJADIKAN DASAR... )


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Dalam_Negeri/20131231/dn_01/Perbelanjaan-secara-berhemat#ixzz2p0aFpidb © Utusan Melayu (M) Bhd



KOMEN : BAGI KAMI KAKITANGAN GOMEN OK AJE, SEBAB BELANJA BERHEMAH YANG NAJID CUBA CANANGKAN DAH LAMA DIJALANKAN PUN TAPI YANG MENJADI MASALAHNYA... KEPERLUAN PEMIMPIN KERAJAAN UNTUK TERBANG DAN MENJALANKAN TUGAS KELUAR NEGARA ( SELALU NYA LAWATAN MAKAN ANGIN) TAK KIRALAH SIAPA PUN MEREKA LANGSUNG TAK DI SENTUH. PERLU SANGATKAH MEREKA BERADA DILUAR NEGARA SEDANGKAN RAKYAT DALAM NEGARA TERSEPIT DENGAN SEGALA PERMASALAHAN YANG DITIMBULKAN OLEH KERAJAAN YANG BOROS....? SELAMAT MENYAMBUT TAHUN BARU 2014- TAHUN JIMAT CERMAT....

No comments: