Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Thursday 19 December 2013

Setuju lucut kerakyatan











KUALA LUMPUR 18 Dis. - Ahli-ahli Dewan Negara hari ini bersetuju agar kerajaan melucutkan taraf kewarganegaraan mana-mana pihak yang menghina Jalur Gemilang termasuk dengan mengibarkan bendera Sang Saka Malaya.

Senator Muhammad Olian Abdullah (gambar) ketika mencadangkan hukuman keras tersebut berkata, perbuatan menghina bendera negara adalah kesalahan serius dan tidak boleh dimaafkan kerana Jalur Gemilang merupakan lambang kedaulatan negara.

Katanya, motif kumpulan tertentu yang berulang kali mengibarkan bendera Sang Saka Malaya termasuk pada malam sambutan ulang tahun kemerdekaan negara yang lalu jelas bertujuan mahu mencetuskan suasana perpecahan dalam kalangan rakyat.

"Motif jahatnya kita semua tahu, jadi setujukah mereka ini kita lucutkan kewarganegaraan," katanya ketika mencelah semasa Senator Datuk Noriah Manaf membahaskan Rang Undang-undang Kanun Keseksaan (Pindaan) 2013 dalam sidang Dewan Negara hari ini.

Cadangan itu kemudian mendapat sokongan Noriah yang berpendapat perbuatan mengibarkan bendera Sang Saka Malaya adalah bertujuan mahu mengembalikan semula sejarah hitam negara sedangkan dunia sudah mengiktiraf Jalur Gemilang.

Bagaimanapun, Senator Syed Husin Ali yang juga Timbalan Presiden Parti Keadilan Rakyat ketika sesi perbahasan sebelum dewan berhenti rehat dilihat cuba mempertahan perbuatan pihak yang mengibarkan Sang Saka Malaya apabila berkata, tindakan tersebut hanya lontaran idea daripada rakyat.

"Kita kena hormati hak bersuara setiap rakyat termasuk dalam soal memberi pandangan dalam perkara Sang Saka Malaya kerana bendera ini berkait dengan sejarah kemerdekaan negara," katanya sebelum tercetus sedikit perdebatan dalam kalangan ahli dewan.


YANG INI AKU SOKONG 100%... BAGAIMANA PULA DENGAN PENGKHIANAT YANG MEMPERSOALKAN DAN MEMPERSENDAKAN PERLEMBAGAAN NEGARA???

No comments: