Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Wednesday 18 December 2013

Dasar populis pembangkang helah tutup kelemahan









Mohamad Ezam, Tan Chew Wah

KUALA LUMPUR 17 Dis. - Kerajaan negeri pakatan pembangkang hanya menggunakan dasar-dasar populis untuk menutup kegagalan mereka menyelesaikan masalah rakyat.

Bekas Ketua Angkatan Muda Parti Keadilan Rakyat (PKR), Senator Mohamad Ezam Mohd. Nor berkata, dasar- dasar populis yang diamalkan pakatan pembangkang juga hanya untuk meraih undi daripada rakyat secara murahan.

“Saya tidak rasa pemimpin-pemimpin pakatan pembangkang berupaya membentuk satu dasar yang benar-benar memberi manfaat dan menyelesaikan masalah rakyat.

“Sesebuah kerajaan yang bertanggungjawab sudah tentu tidak akan membiarkan dasar populis menjadi asas utama kepada kerajaan kerana hal itu tidak mampu menyelesaikan sepenuhnya masalah rakyat," katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

Beliau mengulas kenyataan Naib Pengerusi DAP Selangor, Datuk Teng Chang Khim yang menegur kerajaan pakatan pembangkang di negeri itu supaya menghentikan dasar-dasar populis setelah masuk penggal kedua pemerintahan mereka.

Chang Khim berkata, kerajaan negeri yang bertanggungjawab perlu berpandangan jauh mengenai kebajikan rakyat dan bukan hanya memperkenal dasar populis seperti pemberian air percuma.

Sementara itu, Ezam berkata, dasar populis pakatan pembangkang tidak mengejutkan kerana itu adalah gaya politik mentor mereka, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

“Anwar hanya pandai memperkenalkan dasar populis untuk kekal menjadi pemimpin. Malah, apakah dasar yang dilaksanakan Anwar sewaktu menjadi Menteri Kabinet dahulu yang telah memberi manfaat kepada rakyat pada hari ini.

“Pemimpin-pemimpin kerajaan pakatan pembangkang yang lain juga tidak berupaya untuk membentuk dasar yang benar-benar memberi manfaat kepada rakyat kerana mereka terikut dengan telunjuk Anwar," jelasnya.

Sementara itu, bekas Setiausaha DAP Cawangan Kampung Baru Balakong, Tan Chew Wah mempersoalkan mengapa pemimpin pakatan pembangkang Selangor mahu menarik balik dasar yang diamalkan selama ini.

“Kerajaan Selangor mempunyai banyak wang dan sering memperjuangkan isu populis seperti pemansuhan caj tol dan sebagainya.

“Ini semua mungkin disebabkan mereka mahu mencari publisiti sama seperti isu cukai pintu, apabila mereka cuba bantah bagi melihat sama ada mendapat sokongan atau tidak," tegasnya.


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Politik/20131218/po_01/Dasar-populis-pembangkang-helah-tutup-kelemahan#ixzz2nmndoojP 
© Utusan Melayu (M) Bhd





No comments: