Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Thursday 12 December 2013

SAKIT HATI ORANG CINA - DENGKI TU...


KELUHAN ORANG CINA - BENCANA BCL OLEH ORANG MELAYU BUAT CINA RASA TERTEKAN....





PERASAAN tidak berpuas hati peniaga dan orang Cina terhadap dasar kerajaan yang disifatkan menekan mereka turut diulas oleh akhbar Nanyang Siang Pau bertarikh 10 Disember 2013.

Artikel bertajuk ‘Masyarakat Cina tertunggu-tunggu penyelamat’ yang ditulis oleh penulis yang menggunakan nama samaran Choo Han disiarkan dalam ruangan Pendapat Yuan Lun halaman W3.

Pada zaman Perdana Menteri pertama, Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj, orang Cina telah dilabel sebagai penyokong komunis. Kesetiaan mereka terhadap tempat kelahiran iaitu Tanah Besar China menjadikan kaum ini sasaran pihak-pihak yang berdendam dengan mereka sehingga berlaku kejadian tidak diingini.

Ketika pemerintahan Perdana Menteri kedua, Tun Abdul Razak Hussein iaitu selepas diadakan hubungan diplomatik dengan China, barulah sumbangan orang Cina di negara ini ditagih terutama dalam membangunkan perdagangan dan ekonomi negara. Tetapi pada zaman Perdana Menteri ketiga, Tun Hussein Onn, orang Cina kembali menjadi warganegara kelas kedua.

Kebenaran hakikat itu tidak perlu disangsi dan dipertikaikan. Antaranya, orang Cina dilarang sama sekali mendominasi bidang politik. Sebab itu, parti-parti Cina, sehingga sekarang hanya memainkan peranan sebagai pengikut telunjuk dan dikuasai oleh orang lain.

Walaupun wujud layanan tidak adil, sumbangan masyarakat Cina dalam pembangunan ekonomi negara memang tidak boleh dinafikan lagi. Ramai usahawan Cina berjaya, walaupun mereka memulakan perniagaan dengan sehelai sepinggang dan tangan kosong.

Mereka berusaha gigih dengan titik peluh sendiri untuk meneroka bumi ini dan juga menggunakan pengalaman beberapa generasi sehingga akhirnya menikmati kejayaan dalam bidang perniagaan.

Hakikatnya Malaysia memang memerlukan sumbangan peniaga Cina terhadap pembangunan ekonomi negara ini dan ia seperti anggota badan yang tidak boleh dipisahkan kerana saling memerlukan antara satu sama lain. Bagaimanapun, peniaga Cina kini mengalami tekanan apabila kerajaan secara berterusan memperkukuhkan dasar ekonomi bumiputera.

Dasar yang telah dilaksanakan sejak sekian lama, telah menampakkan kesan positif apabila banyak sektor perniagaan telah dikuasai golongan bumiputera.

Penguasaan ekonomi oleh bumiputera yang semakin hari semakin meluas ini telah memberi kesan kepada peniaga Cina apabila terdapat di kalangan mereka yang jatuh merudum dalam perniagaan. Mereka tidak mendapat sokongan parti-parti Cina yang lemah dan dan tidak henti-henti menghadapi persengketaan dalaman.

Memang diakui peniaga Cina boleh mengorak langkah untuk mengembangkan perniagaan di luar negara dan bersaing ke peringkat antarabangsa, tetapi terdapat juga yang tidak mampu berbuat demikian dan perlu memberi tumpuan berniaga dalam negara.

Peniaga ini menghadapi tekanan yang semakin ketara. Keluhan mereka tidak habis-habis dan kisah sedih yang diluahkan mereka ini memang benar dan nyata.

Di saat kita menghadapi keadaan yang amat pahit ini, diharapkan masyarakat Cina dapat berteriak sekuat-kuatnya sehingga orang pekak dapat mendengarnya.

Kita juga perlu mengeluarkan buah fikiran dan idea-idea bijaksana bagi menyelamatkan masyarakat Cina.


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Rencana/20131212/re_07/Isu-Isu-Akhbar-Cina#ixzz2nEUaNsTz © Utusan Melayu (M) Bhd

 

No comments: