Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Wednesday 18 December 2013

APA LAGI CINA MAHU?????

44.8 peratus kaum Cina kuasai sektor swasta, awam






JOSEPH ENTULU

KUALA LUMPUR 17 Dis. - Kaum-kaum lain termasuk Cina dan India di negara ini tidak pernah dipinggirkan sebaliknya mempunyai peluang yang lebih baik berbanding orang Melayu untuk bekerja di sektor awam dan swasta.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Joseph Entulu Anak Belaun berkata, berdasarkan statistik, kaum Cina yang bekerja di sektor awam dan swasta adalah sebanyak 44.8 peratus, kaum India (42 peratus) manakala orang Melayu hanya kira-kira 39.3 peratus.

"Peratusan ini menunjukkan kaum- kaum lain termasuk kaum Cina dan India tidak pernah terpinggir dalam arus pembangunan negara ini.

"Boleh dikatakan setiap orang mempunyai pekerjaan kerana kadar pengangguran negara hanya sekitar dua peratus," katanya ketika menggulung perbahasan Rang Undang-undang Perbekalan 2014 di Dewan Negara hari ini.

Mengulas lanjut, beliau juga menafikan sekeras-kerasnya dakwaan kerajaan lebih memberi keutamaan kepada orang Melayu dalam mendapatkan pekerjaan di sektor awam.

Katanya, statistik Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) menunjukkan daripada 1.6 juta permohonan kaum Melayu sepanjang Januari hingga Oktober lalu, hanya 22,000 diterima.

"Peratusan kaum Melayu yang diambil bekerja hanya sekitar 1.4 peratus.

"Jumlah itu lebih rendah berbanding kaum India pada tahap 2.03 peratus manakala Cina 5.49 peratus," ujarnya.


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Parlimen/20131218/pa_02/448-peratus-kaum-Cina-kuasai-sektor-swasta-awam#ixzz2nmfzrTRO  
© Utusan Melayu (M) Bhd


 



No comments: