Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Monday 27 February 2012

SURAT BERACUN UNTUK PUAK PEMBANGKANG...

Surat Dr. Mahathir kepada Ehud Barak akan didedah - Najib
DARI UTUSAN MALAYSIA
27/2/2012



SABAK BERNAM 26 Feb. - Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, kerajaan akan menyiarkan surat Tun Dr. Mahathir Mohamad kepada bekas Perdana Menteri Israel, Ehud Barak pada minggu depan.

Perdana Menteri berkata, langkah tersebut adalah bagi membolehkan seluruh rakyat memahami tujuan sebenar Dr. Mahathir menghantar surat berkenaan.

"Saya telah meminta supaya surat yang diutuskan oleh Dr. Mahathir itu disemak dan diberikan ulasan oleh Wisma Putra.

"Saya telah semak surat itu dan mendapati ia boleh didedahkan kepada pengetahuan umum... hari ini Ahad, esok atau lusa kita boleh menyiarkannya kepada umum," katanya.

Najib berkata demikian pada sidang akhbar selepas menyempurnakan ucapan majlis pecah tanah pembinaan blok 18 bilik darjah tambahan Sekolah Rendah Jenis Kebangsaan (SJKC) Yoke Kuan, dekat sini hari ini.

Dr. Mahathir baru-baru ini mengakui pernah menulis surat kepada dua Perdana Menteri Israel iaitu Benjamin Netanyahu dan Ehud Barak ketika beliau menjadi Perdana Menteri.

Namun, menurut Dr. Mahathir, surat tersebut adalah sebagai jawapan balas kepada surat yang diutus oleh dua pemimpin Yahudi itu yang meminta Malaysia mengubah pendirian dengan menjalin hubungan diplomatik dengan negara tersebut.

Jelasnya, dalam surat itu, beliau mengatakan Malaysia tidak akan ada apa-apa hubungan dengan mereka selagi mereka tidak mengiktiraf kedudukan orang-orang Palestin.

Mengulas lanjut, menurut Najib, beliau mendapati Dr. Mahathir menulis surat tersebut adalah untuk memperjuangkan untung nasib rakyat Palestin yang menuntut sebuah negara berdaulat.

"Surat itu adalah menunjukkan keprihatinan Dr. Mahathir dalam proses kedamaian Asia Barat yang ketika itu sedang giat diusahakan dan isi kandungan surat itu menepati dasar kerajaan Malaysia, dulu dan pendirian kita hari ini.

"Dengan surat itu disiarkan secara terbuka, saya harap (menghentikan) segala pertikaian dan polemik yang dibangkitkan oleh parti pembangkang kerana mereka khuatir kemarahan rakyat terhadap kenyataan Ketua Pembangkang menyokong segala usaha mempertahankan keselamatan negara Israel," katanya.

Beliau berkata, tindakan parti pembangkang itu hanya untuk mengalihkan pandangan rakyat supaya berasa sangsi terhadap pendirian sebenar kerajaan berhubung kedudukan Israel.

Sementara itu, mengenai isu kilang pemprosesan nadir bumi, Lynas Corporation (Lynas), Perdana Menteri menegaskan, kerajaan sudah membuat kajian terhadap projek tersebut dan mengenakan syarat yang cukup ketat.

"Kita tidak akan memberikan lesen beroperasi melainkan kita berpuas hati dan orang tempatan boleh menerima projek itu serta ia selamat dari segi kepentingan rakyat.

"Melainkan ada pihak yang sengaja menolak atas sebab politik itu kita tidak boleh berbuat apa-apa," katanya.

Jelasnya, apa yang penting adalah fakta dan bukti saintifik menunjukkan kilang itu tidak akan membawa kemudaratan kepada masyarakat tempatan.

Beliau berkata, pihaknya sudah menduga parti pembangkang akan mencari isu seperti projek Lynas untuk dijadikan sebagai modal menyerang kerajaan dan mendapatkan sokongan masyarakat tempatan.

KOMEN : NAH KAU! ASYIK NAK BUAT FITNAH AJE ... BACA NI... JANGAN NAK TEGAKAN BENANG BASAH PULAK...

No comments: