Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Thursday 9 February 2012

BERCAKAP IKUT NAFSU MEMANG TAK BIJAK...


Tindakan Anwar tidak bijaksana
Daripada SAHARUDIN MUSTHAFA
saharudin.musthafa@utusan.com.my


JAKARTA 8 Feb. - Tindakan Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim mengeluarkan kenyataan menyokong segala usaha melindungi Israel merupakan sikap politik yang tidak bijaksana.

Pandangan ini disuarakan Setiausaha Pertubuhan Muhammadiyah, Dr. Abdul Mu'ti yang berpendapat, tindakan Anwar itu saling tidak ubah seperti senjata makan tuan.

Menurut Abdul Mu'ti, seandainya Anwar berpendapat, kenyataan yang dikeluarkan beliau itu semata-mata untuk mendapat sokongan politik daripada Amerika Syarikat, ia merupakan kesilapan politik yang sangat serius.

"Kalau pernyataan itu dimaksudkan untuk mendapatkan dukungan politik daripada Amerika Syarikat, ia merupakan sikap politik yang tidak bijaksana.

"Setiap tokoh politik Islam yang berjuang untuk mendapatkan amanah daripada rakyat harus sentiasa berdasarkan pada prinsip-prinsip dasar ajaran agama Islam," kata Abdul Mu'ti dalam satu temu bual dengan beliau hari ini.

Muhammadiyah merupakan sebuah organisasi Islam yang besar di Indonesia yang mula diasaskan di negara itu pada tahun 1912.

Menurut Abdul Mu'ti, majoriti cendekiawan muslim di Indonesia tidak bersetuju dengan kenyataan Ahli Parlimen Permatang Pauh itu seperti yang disiarkan dalam akhbar The Wall Street Journal pada hujung bulan lalu.

Abdul Mu'ti menjelaskan, kenyataan Anwar itu juga bukan hanya menyakiti umat Islam bahkan tidak sesuai dengan sikap dan pandangan masyarakat Muslim di seluruh dunia.

Beliau yang juga pensyarah di Institut Agama Islam Walisongo Semarang berkata, pertubuhan Muhammadiyah begitu konsisten membantah apa sahaja usaha untuk membina hubungan atau menyokong keselamatan negara Israel.

"Muhammadiyah pada masa ini bersetuju dengan pemerintah Indonesia yang tidak mahu membangun hubungan diplomatik secara langsung dengan Israel.

"Justeru, kenyataan Anwar Ibrahim kepada kami merupakan kenyataan peribadi yang saya yakin tidak mewakili aspirasi sebahagian besar daripada masyarakat di Malaysia dan juga tidak mencerminkan aspirasi sebahagian besar daripada masyarakat Muslim di pelbagai belahan dunia," tegas Abdul Mu'ti lagi.

Pada masa sama, Abdul Mu'ti juga berpendapat, beliau tidak melihat apa manfaat yang akan diperoleh oleh Anwar dalam kempen pilihan rayanya melalui kenyataan sensitif yang dikeluarkannya itu.

Sebaliknya, tindakan tidak bertanggungjawab itu, tegas Abdul Mu'ti hanya akan membuatkan beliau kehilangan sokongan politik daripada umat Islam di Malaysia dan Indonesia.

Menurut beliau juga, kenyataan mendokong kedaulatan negara Israel seperti yang diketahui umum dipandang tidak selari dengan ajaran Islam.

"Sebagai seorang pemimpin dan sebagai seorang intelektual Muslim, Anwar memang memiliki hubungan personal dengan para intelektual dan tokoh-tokoh penting di Indonesia.

"Tetapi menurut saya hubungan personal yang dimiliki beliau dan pemimpin di Indonesia ini tidak kemudian secara automatik menunjukkan bahawa sikap dan pandangan Anwar akan selalu sama dan seiring dengan pemikiran beliau,

"Secara peribadi mereka mungkin memiliki hubungan yang sangat baik, tetapi secara pemikiran dan strategi perjuangan saya fikir mereka mempunyai perbezaan-perbezaan yang berbeza dan sangat prinsip," sambung beliau lagi. - UTUSAN

No comments: