Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Friday 17 February 2012

Menghalalkan 'State of Israel'


Kekejaman Israel terus memuncak apabila serangan udara mengorbankan lebih ramai orang awam dan kanak-kanak tidak berdosa. - AFP


AKHIRNYA Datuk Seri Haji Hadi Awang dan disusuli oleh Datuk Nik Aziz Nik Mat tiada pilihan melainkan membuat pernyataan berkaitan isu pengiktirafan terhadap negara bangsa Israel.

Seperti yang dipetik pelbagai media, Wall Street Journal (WSJ) melaporkan pemimpin utama Pakatan Rakyat (PR) telah membuat pernyataan, walaupun bersyarat, mengiktiraf kewujudan negara bangsa yang disebutnya 'state of Israel'.

Setakat ini, Malaysia tidak mengadakan hubungan diplomatik dengan Israel sebagai isyarat bahawa Malaysia tidak mengiktiraf kewujudannya.

Walaupun pemimpin utama PR itu telah tampil memberi penjelasan secara lisan dan bertulis seperti yang telah dibaca umum, penjelasan itu tidak memperbetulkan apa-apa pun melainkan memperkukuhkan lagi apa yang dicatat oleh Wall Street Journal.

Dalam usaha menjelaskan wawancara WSJ pada Khamis, 26 Januari 2011 beliau mengakui dan memetik catatan itu (mohon izin memetiknya dalam Inggeris, bahasa asal catatan) yang berbunyi: "I support all efforts to protect the security of the state of Israel," said Mr. Anwar, although he stopped short of saying he would open diplomatic ties with the Jewish state, a step which he said remains contingent on Israel respecting the aspirations of Palestinians." Perhatikan secara terfokus kepada sebutan 'state of Israel' yang tidak pernah dinafikannya itu.

Saya percaya Abdul Hadi dan Nik Aziz diletakkan dalam keadaan tiada pilihan kecuali terpaksa tampil membuat pendirian, bukan setelah membaca laporan WSJ tetapi selepas membaca penjelasan pemimpin utama PR itu yang mengakui 'dengan tuntas' bahawa beliau telah menyebut frasa 'state of Israel' yang tidak pernah diiktiraf oleh semua pemimpin Malaysia, baik dalam kerajaan mahupun dalam pembangkang.

Pengiktirafan terhadap 'state of Israel' itulah yang menyebabkan WSJ berani membuat pernyataan selanjutnya itu berbunyi: 'short of saying he would open diplomatic ties with the Jewish state'.

WSJ nampaknya seperti mentakrif bahawa implikasi pengiktirafan kewujudan 'state of Israel' akan menyebabkan Malaysia 'baru' nanti tidak lagi mempunyai alasan untuk tidak mengadakan hubungan diplomatik dengan negara itu. Kerajaan Malaysia sejak merdeka bersama dengan pemimpin-pemimpin pembangkang sentiasa tidak bercanggah dalam hal ini, iaitu begitu degil tidak mengiktiraf kewujudan 'state of Israel'.

Lorong pengiktirafan yang dirintis oleh pemimpin utama PR itu merupakan corak dan lembaran perubahan baru yang amat ekstrem bagi Malaysia dan rakyatnya dan terkeluar daripada tradisi falsafah, budaya dan agama di Malaysia yang telah sekian lama jadi anutan.

Percubaan pemimpin itu mengheret Menteri Luar Malaysia dan resolusi 1397 Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu guna membantu menghalalkan ucapannya bagi pihak Malaysia dengan memetik ucapan menteri itu yang berbunyi: "...Malaysia fully supports the legitimate rights of the Palestinian people for an independent State of Palestine, based on the two-state solution, taking into account the security concerns of both parties (Israel and Palestine) ternyata percubaan yang sangat lemah dan tidak tepat kerana 'two- state' solution itu hanya suatu gagasan yang cuba ditaja dan belum wujud dalam bentuk realiti.

PBB sehingga sekarang masih belum mengiktiraf kewujudan 'state of Palestine' yang implikasi diplomatiknya ialah tidak wujud 'state of Israel' pada ketika ini bagi Malaysia. Jelas, pendirian Malaysia dan resolusi PBB 1397 berbeza dengan pendirian pemimpin utama PR itu yang sudah mendahului negaranya mengiktiraf kewujudan 'state of Israel' pada saat ini.

Pada ketika ini negara bangsa Palestin dinafikan halalnya oleh PBB. Semua urusan dengan Palestine bukan dibuat dengan sebuah negara atau sebuah kerajaan sebaliknya dengan apa yang mereka namakan sebagai 'Palestine Authority' (PA) yang diketuai oleh Mahmud Abbas.

Adapun kawasan (saya tidak menggunakan perkataan 'state' atau negara) yang bernama Israel yang muncul hasil desakan ketua-ketua Yahudi Dunia yang sangat berpengaruh seperti Chaim Weizmann, Nahum Sokolow, Lord Rothschild dan lainnya yang telah 'berbudi' kerajaan Inggeris sehingga Lord Arthur James Balfour yang ketika itu Menteri Luar Inggeris menulis bagi pihak raja menyampaikan berita perkenan diraja terhadap permintaan mereka itu.

Namun demikian surat itu tidak memenuhi apa yang dituntut golongan Zionis kerana istilah yang digunakan bukan 'State of Israel' atau 'Jewish State', sebaliknya '… the establishment in Palestine of a national home for Jewish people'. Perkataan 'in Palestine' digunakan menjadikan kedudukan Palestine bukan diambil alih oleh sebuah negara bangsa Yahudi.

Banyak pentafsir kepada frasa tersebut mentafsirkan bahawa sekiranya surat itu bermaksud mengubah Palestine menjadi negara Yahudi perkataan yang digunakan bukan 'in Palestine' sebaliknya 'that' yang membawa kepada 'that Palestine is/shall be the national home for…'.

Surat itu menyebut bahawa Palestin kekal sebagai sebuah negara yang di dalamnya menyediakan perlindungan nasional kepada orang Yahudi, bukan menjadi 'State for the Jewish people'. Di dalam surat itu juga jelas disebutkan adanya perlindungan halal bagi orang Yahudi di Palestin dan tidak sekali- kali menafikan hak awam dan agama komuniti lain di Palestin.

Disebutkan: to facilitate the achievement of this object, it being clearly understood that nothing shall be done which may prejudice the civil and religious rights of existing non- Jewish communities in Palestine. Rumusannya, surat bertarikh 2 November 1917 itu amat mengecewakan gerakan Zionis.

Langkah Zionis selanjutnya adalah membuat pengisytiharan-pengisytiharan secara unilateral yang tidak pernah menghormati atau peduli kepada pendirian masyarakat antarabangsa.

Demikianlah kedudukan Israel di bawah lindungan negara sah Palestin yang dijajah oleh kuasa Barat.

Jika pejuang-pejuang dan rakyat Palestin yang telah kehilangan anak, kehilangan suami, rumah, kampung halaman bertahun-tahun mempertahankan apa yang halal demi menolak yang batil itu sedar, tahu dan memahami apa yang telah diucapkan oleh pemimpin utama PR itu, sudah tentu mereka akan merasa dikhianati oleh orang Malaysia yang telah sekian lama juga sentiasa menghulur tangan persahabatan dan bantuan.

Jika pemimpin Malaysia, baik pembangkang mahu pun kerajaan, tidak tampil menyatakan pendirian jelas yang berlainan daripada pendirian pemimpin utama PR itu kepercayaan dan harapan rakyat Palestin kepada Malaysia akan luput dan menjadi kenangan masa silam dan dalam beberapa hal implikasinya mungkin amat berat.

Tiada sedikit pun keraguan tentang setia kawan Malaysia terhadap rakyat Palestin yang menderita itu pada pihak pemimpin pemerintah pusat di Malaysia kerana mereka serta-merta seperti tebuan menderu menyerbu menafikan mereka mengiktiraf pernyataan 'state of Israel'. Serta-merta mereka mencela pernyataan itu.

Jika Raja Inggeris menerusi Balfour mengirim surat kepada Lord Rothschild setakat memberi sebuah 'national home' kepada gerakan Zionis setelah 'termakan budi' yang banyak, betapa pula 'budi' Zionis yang diterima oleh rakyat Malaysia sehingga sanggup mengkhianati orang Palestine dengan memberi pengiktirafan yang lebih besar yang dipanggilnya 'state of Israel'?

Rakyat Malaysia tertunggu-tunggu reaksi pemimpin dari kelompok yang lain dan dalam keadaan inilah Haji Hadi dan Nik Aziz tampil membuat pernyataan yang sangat tepat dan waras serta mengembalikan 'hubungan roh' antara UMNO dan Pas, sehingga saya percaya ramai rakyat Malaysia serta-merta mengurut dada sambil mengucapkan perkataan 'syukur'.

No comments: