Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Wednesday 8 April 2015

Penentu masa depan negara Najib

PPPM (PT) diyakini mampu lahirkan graduan berilmu, berakhlak

KAMIL MASLIH 
DAN SOFIAN BAHAROM | 08 April 2015 2:29 AM

  29  1 Google +0
Najib Tun Razak dan Muhyiddin Yassin bergambar bersama tokoh korporat
NAJIB TUN RAZAK dan Muhyiddin Yassin bergambar bersama tokoh korporat dan akademik yang bersetuju menyumbang kepakaran di institusi pengajian tinggi (IPT) bagi menyokong pelaksanaan Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (Pendidikan Tinggi) 2015-2025 di Kuala Lumpur, semalam. utusan/MOHD. NAIM AZIZ


KUALA LUMPUR 7 April - Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM) 2015-2025 (Pendidikan Tinggi) (PT) yang dilancarkan hari ini merupakan hala tuju baharu yang bakal menentukan masa depan negara.

Menurut Perdana Menteri, pelan berkenaan yang menggariskan 10 lonjakan serta lima aspirasi sistem itu diyakini dapat melahirkan graduan berilmu, berakhlak dan mampu memberi sumbangan kepada negara.

Jelasnya, beliau dapat merumuskan objektif pelan itu sebagai 3B iaitu melahirkan graduan-graduan yang berbakat, bertaraf global dan berteraskan nilai positif.

“Saya tahu bukan mudah untuk menghasilkan pelan ini tetapi saya yakin pelan ini boleh menentukan masa depan yang lebih cemerlang untuk Malaysia, “ katanya ketika berucap pada majlis pelancaran PPPM (PT) di sini hari ini.

Yang turut hadir, Timbalan Perdana Menteri yang juga Menteri Pendidikan, Tan Sri Muhyiddin Yassin; Menteri Pendidikan II, Datuk Seri Idris Jusoh dan Ketua Setiausaha Negara, Tan Sri Dr. Ali Hamsa.

Pada majlis berkenaan, para hadirin yang berjumlah lebih 2,500 orang itu turut dipertontonkan vi­deo ucapan tahniah daripada Ketua Pengarah Pertubuhan Pendidikan, Saintifik, Kebudayaan Bangsa -Bangsa Bersatu (UNESCO), Irina Bokova.

Menurut Najib, beliau menyokong penuh PPPM (PT) kerana pelan itu bukan sahaja dapat menjana modal insan berkualiti yang memenuhi kehendak industri tetapi juga mempunyai nilai positif dari segi akhlak, rohaniah dan moral selari dengan identiti nasional.

“Ini sebab pandai sahaja tapi tiada akhlak pun tidak berguna. Dia boleh menggunakan kepandaiannya merosakkan negara kita. Contoh paling ekstrem, ada kelulusan tinggi tetapi guna ilmu itu buat bom, ini tidak mustahil,” katanya.

Dalam pada itu, menurut Najib, autonomi yang diperoleh institusi-institusi pengajian tinggi awam di negara ini perlu dimanfaatkan untuk meningkatkan produktiviti dan kecekapan selain menjana kewangan sendiri tanpa terlalu berharap peruntukan tambahan daripada kerajaan.

Kata Najib, kerajaan sememangnya memberi penekanan tinggi kepada bidang pengajian tinggi kerana peruntukan daripada bajet negara dalam bidang itu adalah sebanyak 7.7 peratus iaitu jauh lebih tinggi berbanding negara Korea Selatan sebanyak 3.9 peratus, Jepun (1 peratus), Indonesia (3.1 peratus), Thailand (3 peratus) dan Singapura (6.4 peratus).

- See more at: http://www.utusan.com.my/berita/nasional/penentu-masa-depan-negara-najib-1.78815#sthash.3CeH6akh.dpuf

No comments: