Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Tuesday 21 April 2015

F1 : Grand Prix Azerbaijan diperkenalkan tahun depan

21 April 2015 1:21 AM


BERNIE ECCLESTONE (kiri) berbincang dengan delegasi media FIA ketika melawat pusat media di Litar Antarabangsa Bahrain di Manama, kelmarin. REUTERS

SAKHIR Ketua Komersial Formula Satu (F1), Bernie Ecclestone berkata, Azerbaijan akan me­nganjurkan perlumbaan pertamanya musim depan, meskipun wujud kebimbangan terhadap rekod hak asasi manusia di negara tersebut.

Dikenali sebagai Grand Prix Eropah Baku, perlumbaan sulung F1 itu bakal diadakan di litar jalan raya di ibu negara Azerbaijan, Baku.

Laporan Human Rights Watch tahun ini berkata, terdapat kemerosotan dalam rekod bekas negeri Republik Soviet itu yang mana lebih daripada 30 orang pembela hak asasi manusia, termasuk aktivis politik dan wartawan telah ditangkap ataupun dipenjarakan.

Sewaktu bercakap menjelang Grand Prix Bahrain yang pernah dibatalkan penganjurannya pada 2011 selepas keganasan yang berlaku ekoran tuntutan perubahan politik di negara itu, Ecclestone berkata, dia tidak berasakan sebarang masalah akan timbul.

“Perlumbaan dijangka berlangsung dengan lancar,” katanya.

Pada awal minggu ini, laman web rasmi F1 telah menyiarkan notis undang-undang yang menyatakan bahawa, Kumpulan Formula Satu komited bagi menghormati hak-hak asasi manusia di peringkat antarabangsa.

Human Rights Watch melapor­kan, kerajaan Azerbaijan me­ning­katkan penindasan terhadap pengkritiknya yang mana ia telah mencatat kemerosotan ketara bagi hak asasi rakyat di negara itu.

Ketika ditanya sama ada situa­si hak asasi di Azerbaijan telah dipantau sebelum menyerahkan hak penganjuran, Ecclestone berkata, dia berasakan semua pihak berasa gembira dengan keputusan itu dan tiada masalah besar dijangka akan berlaku.

Ecclestone turut diajukan pertanyaan tentang kebimbangan ke­­merosotan perlumbaan F1 di Eropah. – AP

- See more at: http://www.utusan.com.my/sukan/lumba-kereta/grand-prix-azerbaijan-diperkenalkan-tahun-depan-1.83053#sthash.BYYR1qoW.dpuf


No comments: