Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Thursday 16 April 2015

ISU-ISU AKHBAR CINA


ISU-ISU AKHBAR CINA

16 April 2015 2:16 AM

AHLI PARLIMEN TIDAK BERTANGGUNGJAWAB?

AKHBAR China Press bertarikh 10 April 2015 membidas Ahli-ahli Parlimen dari pembangkang yang tidak hadir semasa Dewan Rakyat mengundi untuk meluluskan beberapa rang undang-undang pada sidang minggu lalu, sekali gus seperti mengkhianati amanah yang diberikan rakyat kepada mereka.

Menerusi artikel bertajuk ‘Setompok najis tikus, rosakkan semangkuk bubur’ oleh Lai Shao Kwang yang dikeluarkan dalam ruangan Kedai Kopi Orang Ramai halaman C13 itu turut mempersoalkan mereka kenapa mahu menjadi Ahli Parlimen atau wakil rakyat secara separuh masa sahaja (part time job)?.

Penulis turut kecewa dengan alasan tidak masuk akal yang diberikan oleh salah seorang daripada pimpinan tertinggi pembangkang, “Kita tahu Barisan Nasional (BN) pasti mendapat kelulusan majoriti daripada ahli Dewan kerana bilangan mereka lebih ramai daripada pembangkang. Sebab itu walaupun ahli pembangkang tidak hadir, ia bukan menjadi masalah besar.”

Tegas penulis, secara teknikal kenyataan itu adalah betul, namun pembangkang bukan sahaja kalah dari segi moral tetapi turut mahu melepaskan tanggungjawab apabila menuding jari menyalahkan pihak lain atas kelemahan diri sendiri.

Ahli parlimen sepatutnya memberikan perkhidmatan kepada rakyat, bukannya rakyat yang perlu menyalurkan perkhidmatan kepada mereka.

Wakil rakyat adalah harapan rakyat untuk membela nasib mereka, jangan semasa tiba saat paling penting iaitu semasa Dewan Rakyat mengundi untuk membuat keputusan, secara kebetulan pula kesemua mereka seolah-olah berpakat apabila mempunyai urusan lain.


WAKIL RAKYAT TIDAK BERSAMA RAKYAT?

Sementara itu, akhbar Sinchew Daily News bertarikh 13 April 2015 secara sinis menyatakan bahawa Dewan Rakyat mencatatkan rekodnya yang tersendiri apabila ahli-ahli Parlimen terutamanya daripada pembangkang tidak membantah apabila mengundi untuk meluluskan usul kenaikan gaji dan elaun Ahli Parlimen dan Senator.

Artikel bertajuk ‘Wakil rakyat tambah gaji, rakyat tambah penat’ itu ditulis oleh seorang pensyarah universiti, Wee Seng dan dikeluarkan dalam ruangan, Sudut Pandangan di halaman 21 yang berkata, selepas kenaikan itu semua yang mendapat durian runtuh itu jadi senyap, tidak menjadi responsif terhadap kritikan rakyat terhadap kenaikan itu yang disiarkan dalam akhbar dan laman sosial.

Hinggakan, menurut penulis terdapat komen-komen rakyat yang turut berhasrat untuk menjadi ‘wakil rakyat’ bagi mendapat kenaikan gaji kerana sebagai ‘orang biasa’ bekerja melebihi 10 tahun masih belum tentu bakal mendapat kenaikan lebih daripada 20 peratus.

Penulis kemudiannya merasionalisasikan kenaikan tersebut dengan memberikan hujahan seperti berikut, “wakil rakyat pada setiap masa mengambil tahu masalah rakyat, mereka banyak tanggungan antaranya kos pengangkutan, bayar elaun pembantu, sumbangan untuk parti, kadang-kadang terpaksa keluarkan duit sendiri untuk perkhidmatan di kawasan peti undi.

Bagaimana mereka hendak memberikan perkhidmatan terbaik sekiranya kekurangan sumber kewangan, malah jika dibandingkan dengan golongan profesional di sektor swasta pendapatan mereka lebih rendah.”

Pepatah Cina ada menyebut, “Mahu kuda kuat berlari, perlulah diberi makan rumput yang bagus”, namun penulis menarik perhatian umum dengan menanyakan soalan, “Bilakah yang kita semua ini cukup duit dan tidak pernah kekurangannya?”.

Apabila rakyat sendiri melihat wakil rakyat yang mereka pilih menggunakan kuasa dan hak mereka untuk menaikkan gaji dan elaun mereka sendiri, sebaliknya rakyat pada masa sama terpaksa menanggung kenaikan harga barangan, bermakna rakyat hanya dapat penat sahaja, kerana mereka langsung tidak mengetahui bila masanya kenaikan gaji untuk mereka.

Selain itu, Kementerian Kewangan selepas pelaksanaan cukai barang dan perkhidmatan (GST) mengumumkan bahawa kerajaan bakal memperoleh pendapatan tambahan sebanyak RM1.6 bilion, namun selepas kesemua Ahli Parlimen dan Senator dinaikkan gaji dan elaun bermakna negara terpaksa menanggung perbelanjaan bulanan baharu iaitu kira-kira RM2.8 juta yang terpaksa diambil daripada pendapatan GST itu.

Rakyat dimaklumkan sebelum ini GST untuk menanggung beban kewangan negara, kenapa tidak dimaklumkan juga ia juga bertujuan bagi menanggung kenaikan Ahli Parlimen dan Senator itu.


ARAHAN TANPA PERBINCANGAN

Dalam pada itu, akhbar Nanyang Siang Pau bertarikh 9 April 2015 menyiarkan artikel mengenai isu kutipan caj perkhidmatan 10 peratus yang dikenakan oleh industri hotel dan makanan terhadap pengguna dan cuba dimansuhkan oleh kerajaan selaras dengan pelaksanaan GST pada 1 April lalu.

Menerusi artikel bertajuk ‘Perbalahan kutip wang perkhidmatan’, oleh sidang pengarang akhbar itu yang dikeluarkan dalam ruangan Pendapat di halaman N9 mendakwa pihak kerajaan tidak pernah mengadakan perbincangan dengan pihak industri sebelum melaksanakan cadangan tindakan berkenaan yang dianggap sebagai amat mengejutkan itu.

Wakil Persatuan Restoran Selangor dalam reaksi mereka menegaskan caj itu akan tetap dikutip oleh setiap ahli naungan yang bertujuan bagi mengelak perniagaan atau lebih tepat lagi kedua-dua industri itu terjejas teruk.

Tegas mereka, polisi mengenakan caj berkenaan telah dilaksanakan sejak puluhan tahun lalu, malah wujud perjanjian antara majikan dan pekerja sebagai sebahagian daripada tips, sekali gus mampu meningkatkan pendapatan pekerja mereka.

Akhbar itu turut memetik kenyataan bekas Presiden Majlis Peguam, Datuk Yeo Yang Poh iaitu mana-mana peraturan tidak bertulis untuk kawalan bayaran perkhidmatan, sama ada mahu kutip kos perkhidmatan atau tidak, semuanya terpulang kepada keputusan pengusaha terbabit.

Langkah itu merupakan persefahaman antara pekerja dan majikan, persetujuan antara pelanggan dan pengusaha.

Dari segi undang-undang, kerajaan tidak mempunyai hak untuk menghalang persetujuan antara kesemua pihak terlibat.

Malah katanya, pengguna juga berhak untuk memilih sama ada mahu mengunjungi premis yang mengenakan caj perkhidmatan atau tidak.

Dalam pada itu, pihak editorial akhbar itu berharap agar pihak industri berkenaan mematuhi perjanjian yang dibuat antara pekerja dan majikan bagi memastikan matlamat utama kutipan iaitu untuk kebajikan kepada pekerja menjadi kenyataan, bukannya di­selewengkan.

- See more at: http://www.utusan.com.my/rencana/isu-isu-akhbar-cina-1.81456#sthash.BfKTF83P.dpuf


No comments: