Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Tuesday 21 April 2015

F1 : Hamilton calon hangat juara dunia




21 April 2015 1:36 AM


LEWIS HAMILTON meraikan kejayaan muncul juara Grand Prix Bahrain di Sakhir kelmarin,iaitu kejuaraan ketiganya musim ini. Reuters

SAKHIR – Lewis Hamilton kini memburu gelaran Formula Satu (F1) dunia ketiga selepas meneruskan momentum dengan menjuarai Grand Prix Bahrain, kelmarin, iaitu kejuaraan ketiga­nya daripada empat perlumbaan musim ini.

Pemandu pasukan Mercedes AMG Petronas itu yang memenangi perlumbaan dari petak utama mengukuhkan kedudukan sebagai pendahulu dalam carta pemandu dunia dengan me­ngumpul 93 mata.

Dia kini menjarakkan kedudukan kepada 27 mata di depan rakan sepasukan, Nico Rosberg yang semakin tertekan kerana sudah mula dikejar pemandu Ferrari.

Sebastian Vettel dari pasukan Ferrari berada di tangga ketiga dengan 65 mata, manakala seorang lagi pemandu Ferrari, Kimi Raikkonen berada di kedudukan keempat menerusi 42 mata.

“Tidak kira dengan siapa pun anda lawan, anda perlu mencuba dan menewaskan setiap pencabar yang berada di luar sana.

“Memang menarik dapat bersaing dengan Ferrari,” kata Hamilton yang menegaskan, persaingan musim ini berbeza dengan tahun lalu, di mana dia lebih banyak bersaing dengan Rosberg.

Pemandu Britain itu memulakan aksi dari petak depan buat kali pertama dalam perlumbaan di padang pasir.

Beraksi pada sebelah malam di bawah lampu limpah tidak menjejaskan Hamilton, 30, selepas dia memandu dengan tenang untuk mengetepikan Raikkonen dan Rosberg, yang menduduki tangga kedua serta ketiga.

Masalah brek yang dialami Rosberg ketika saingan berbaki dua pusi­ngan telah membuka laluan kepada Raikkonen untuk menaiki podium buat kali pertama dalam tempoh dua tahun.

“Ferrari telah memberikan kami saingan yang cukup baik dan kami perlu terus berusaha sebagai sebuah pasukan.

“Jadi, kami tidak 100 peratus gembira dalam perlumbaan ini kerana kami mahukan kemenangan 1-2,” kata Ha­milton lagi.

Sementara itu, Rosberg masih belum mencatat sebarang kemenangan mahu pun menempah petak utama setakat ini. Dia hanya memenangi satu perlumbaan dalam 15 saingan terakhir.

“Hamilton telah memacu jenteranya dengan laju hari ini, memang mustahil untuk mengejarnya,” kata Rosberg.

Vettel yang pada mulanya tampak berkedudukan baik untuk menaiki podium, bagaimanapun gagal mengekalkan momentum ekoran penukaran sayap depan jentera yang mengambil masa agak lama, sekali gus sekadar di tangga kelima di belakang Valtteri Bottas dari Williams. – AP

- See more at: http://www.utusan.com.my/sukan/lumba-kereta/hamilton-calon-hangat-juara-dunia-1.83125#sthash.SjgtW5Mw.dpuf


No comments: