Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Wednesday 19 January 2011

Pindaan bukan kembali kuasa Sultan


Oleh ABDUL YAZID ALIAS
pengarang@utusan.com.my


SHAH ALAM 18 Jan. – Rakyat negeri ini tidak seharusnya terpengaruh dengan cubaan kerajaan Parti Keadilan Rakyat (PKR) Selangor menggunakan pindaan terhadap perlembagaan negeri untuk mengaitkannya dengan usaha mereka mengembalikan kuasa Sultan Selangor.

Pakar undang-undang, Datuk Salehuddin Saidin berkata, pindaan tersebut sebenarnya bukan bertujuan mengembalikan kuasa mutlak kepada Sultan Sharafuddin Idris Shah dalam melantik Setiausaha Kerajaan Negeri (SUK) sebagaimana yang termaktub pada 1948.

Malah, katanya, pindaan tersebut bukan satu tindakan yang mendesak kerana ia hanya untuk mengembalikan kuasa kepada Menteri Besar bagi melantik SUK, Pegawai Kewangan dan Penasihat Undang-undang negeri.

“Jika dilihat sebelum pindaan pada 1993, pelantikan ketiga-tiga jawatan berkenaan meskipun dibuat oleh Sultan Selangor, ia dilakukan atas nasihat Menteri Besar.

“Kuasa yang ingin dikembalikan kepada sultan dalam pelantikan tiga jawatan menerusi pindaan itu sebenarnya terhad kerana baginda perlu nasihat Menteri Besar. Kalau begitu, apa bezanya dengan kedudukan sekarang,” katanya.

Sallehuddin yang juga Ahli Majlis Tertinggi (MT) Pertubuhan Pribumi Perkasa (Perkasa) berkata demikian ketika berucap pada majlis taklimat Perkasa mengenai isu SUK di Kolej Kejuruteraan, Universiti Teknologi Mara (UiTM) di sini malam tadi.

Taklimat itu turut membariskan ahli panel terdiri daripada Presiden Perkasa, Datuk Ibrahim Ali dan Prof. Datuk Dr. Ramlah Adam yang juga Ahli MT Perkasa.

Sallehuddin berkata, dengan undang-undang sedia ada, Suruhanjaya Perkhidmatan Awam (SPA) yang diperuntukkan kuasa melantik SUK tetap menghormati kedudukan Sultan Selangor apabila mempersembahkan senarai calon SUK untuk diperkenankan oleh baginda.

“Amalan SPA itu dilakukan sebagai menghormati peruntukan perlembagaan negeri yang meletakkan Sultan Selangor sebagai Ketua Eksekutif Negeri.

“Jadi apa gunanya pindaan tersebut kerana amalan sekarang kedudukan baginda terus dihormati,” katanya.

Menurut beliau, sebenarnya, jika kerajaan negeri mempersoalkan pelantikan Mohammed Khusrin Munawi sebagai SUK sekali pun mereka sepatutnya memberi peluang kepada beliau melaksanakan tugas.

“Kalau lepas dua tiga bulan mereka tidak puas dengan khidmatnya, beritahulah SPA, kami tidak mahu orang ini lagi, tukarkan. Jadi tidak perlu pinda perlembagaan negeri,” katanya.

Dalam pada itu, beliau turut mengingatkan bahawa pindaan itu jika diluluskan sekali pun, masalah akan timbul sekiranya didapati ada percanggahan dengan Perlembagaan Persekutuan.

“Jika berlaku satu perkara yang tidak konsisten dengan kerangka persekutuan, maka undang-undang itu tidak boleh dikuatkuasakan juga,” katanya.


KOMEN : BIARLAH MEREKA DENGAN KEGILAAN KUASA YANG MEREKA ADA. PADA MEREKA BERPOLITIK LEBIH BAIK DARIPADA MEMIKIRKAN KEBAJIKAN RAKYAT DAN MEMAJUKAN NEGERI SELANGOR.

No comments: