Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Wednesday 2 December 2015

PIALA MALAYSIA : JDT tidak layak!

Pahang, Selangor, Kedah, Felda lengkapkan separuh akhir

29 November 2015 1:24 AM


ZAH RAHAN KRANGAR (tengah) meraikan jaringannya bersama rakan sepasukan ketika membantu Felda United menewaskan JDT dalam suku akhir kedua Piala Malaysia di Stadium Tan Sri Hassan Yunos, Larkin semalam.


KUALA LUMPUR - Felda United membuktikan Johor Darul Ta’zim (JDT) tidak kebal di Larkin apabila mengejutkan juara Liga Super, Piala AFC dan Piala Sumbangsih itu 2-1 dalam suku akhir kedua Piala Malaysia semalam, sekali gus layak ke separuh akhir menerusi agregat 3-2.

Jaringan Zah Rahan Krangar pada minit ke-76 meleburkan rekod tanpa kalah Harimau Selatan dalam 40 perlawanan di Stadium Tan Sri Hassan Yunos, kejayaan yang disifatkan pengendali The ­Figh­ters, Irfan Bakti Abu Salim sebagai pencapaian paling membanggakan sepanjang kariernya.

Kemenangan tersebut, sekali gus menemukan Felda dengan juara empat kali, Kedah yang mara selepas menyingkirkan PKNS menerusi agregat 4-2 setelah menang 3-1 di Selayang.

Satu lagi separuh akhir akan menemukan dua gergasi bola sepak tempatan, iaitu juara 32 kali, Sela­ngor dan juara bertahan dua tahun berturut-turut, Pahang.

Tumpuan peminat bola sepak tanah air semalam terarah kepada aksi di Larkin, yang menyaksikan Felda langsung tidak gentar berdepan pasukan terbaik Liga Malaysia ketika ini dan beraksi pula di stadium keramat mereka.

The Fighters bermula garang apabila membuka jaringan seawal minit ketiga menerusi sepakan penalti Thiago Fernandes gara-gara bola terkena tangan Hariss Harun.

Kapten Harimau Selatan, Safiq Rahim memberi harapan kepada penyokong tuan rumah apabila me­nyamakan kedudukan pada minit ke-50, namun gol cantik Zah Rahan yang melambung bola melepasi Farizal Marlias menghancurkan rekod tanpa kalah JDT di laman sendiri sejak September 2013.

“Strategi permainan kami menjadi malam ini, yang mana kami menunggu, menunggu dan me­nyerang. Alhamdulillah, kami dapat ke separuh akhir.

“Bukan mudah mengalahkan JDT yang merupakan juara Piala AFC. Saya bangga dengan anak-anak buah saya walaupun dalam keadaan keletihan, sama-sama letih. Mereka mempamer semangat juang tinggi,” kata Irfan.

Sementara itu, di Stadium Shah Alam, Selangor menghampiri ‘misi 33’ meskipun sekadar seri 1-1 ke atas Sarawak. Red Giants mara ke separuh akhir dengan agregat 3-2.

Beraksi di depan penyokong sendiri, Red Giants dikejutkan de­ngan gol pembukaan Bujang Senang pada minit ke-22 menerusi Ashri Chuchu, namun Selangor mengesahkan tiket separuh akhir hanya lima minit berse­lang selepas Afiq Azmi meledak gol penyamaan hasil hantaran Andik Vermansah.

Di Stadium Jalan Besar, Pahang cemas sebelum mengesahkan tempat ke separuh akhir apabila tewas 2-0 kepada Lions XII. Kemenangan 4-1 yang dilakar di Kuantan, Selasa lalu membolehkan Tok Gajah layak menerusi agregat 4-3.

Jaringan Christopher van Huizen dan Faris Ramli dalam tempoh 20 minit pertama adalah gol terakhir Lions XII dalam Liga Malaysia ke­rana wakil Singapura itu tidak lagi diundang beraksi, musim depan.

Selepas diikat 1-1 oleh PKNS di Alor Setar, Kedah ­akhirnya mempamer karakter apabila menang 3-1 di Stadium Sela­yang, berterima kasih kepada jaringan Chidi Edeh, Sandro da Silva dan Muhd. Syafiq Ahmad. Gol saguhati PKNS dihasilkan oleh Pedro Henrique Oliveira.

- See more at: http://www.utusan.com.my/sukan/bola-sepak/jdt-tidak-layak-1.163363#sthash.yHTOGM3i.dpuf


No comments: