Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Wednesday 2 December 2015

F1 2016 dilanda sindrom ketidakpastian

02 Disember 2015 12:16 AM


NICO ROSBERG meraikan kejayaannya memenangi Grand Prix Abu Dhabi di Litar Yas Marina pada Ahad lalu. AFP

ABU DHABI – Kemenangan Nico Rosberg dalam perlumbaan penutup musim di Abu Dhabi mungkin tidak akan menjadikannya sebagai pelumba pilihan untuk mengatasi rakan sepasukannya dalam pasukan Mercedes AMG Petronas, Lewis Hamilton, tetapi memberi amaran supaya juara dunia tiga kali itu berwaspada untuk musim 2016.

Selepas meraih tiga kemena­ngan berturut-turut, pelumba dari Jerman berusia 30 tahun itu telah membina semula keyakinannya sendiri, juga pasukan terhadapnya manakala Hamilton, yang memenangi gelaran juara dunia kedua berturut-turut bersama Mercedes sebulan yang lalu, dilihat bergelut untuk mendapatkan motivasi dalam usaha menyekat kemaraan Rosberg pada penghujung musim.

Bagaimanapun, ketika Formula Satu berehat pada musim sejuk dan membuat penyusunan semula, sukan itu sendiri yang kini berdepan cabaran paling besar tahun depan apabila beberapa pasukan bergelut dengan kos tinggi, ketidaktentuan bilangan penyertaan dan masa depan yang tidak jelas.

Kecaman juara dunia dua kali Fernando Alonso selepas perlumbaan di Abu Dhabi berhubung ketidakselarasan - dan ketidakberkesanan - badan pentadbir sukan itu, Persekutuan Permotoran Antarabangsa (FIA), adalah kesimpulannya mengenai musim ini dan pandangan ramai pihak selepas tahun yang menyaksikan pasukannya McLaren-Honda mengalami kegagalan dan kekecewaan.

“Inilah masalahnya dengan FIA. Kita nampak yang separuh daripada tempat duduk di grandstand kosong di litar ini, dan juga di litar-litar lain... Dan ada kejohanan lain yang telah memintas kita (dari segi populariti) seperti WEC (Kejohanan Lasak Dunia), MotoGP... Dan kemudian kita cuba untuk menjadikan bunyi kereta lebih kuat! Saya rasa kita memerlukan sedikit idea bernas,” kata Alonso.

Bergelut dengan masalah kewangan, politik dan teknikal, musim ini berakhir pada Ahad lalu dengan hanya sedikit tanda-tanda bahawa masa depan lebih cerah boleh dicapai. Pada awal minggu ini, bekas Presiden FIA Max Mosley memberitahu BBC bahawa F1 berada dalam masalah serius, dan tiada siapa yang mahu membeli perniagaan itu kerana telah menjadi terlalu mahal.

“Hanya dua atau tiga pasukan yang benar-benar mampu ber­belanja (besar) seperti sekarang. Yang lain berada pada kedudukan seperti di ambang untuk menarik diri atau sekurang-kurangnya tidak bernasib baik kerana tidak mempunyai cukup wang. Saya tidak nampak bagaimana ada orang boleh menjualnya (pasukan mereka) sehinggalah masalah tersebut telah diselesaikan.

“Pasukan kaya tidak mahu pasukan yang kurang kaya untuk menjadi kompetitif,” katanya. – AFP

- See more at: http://www.utusan.com.my/sukan/lumba-kereta/f1-2016-dilanda-sindrom-ketidakpastian-1.164437#sthash.J25m66SI.dpuf


1 comment:

Unknown said...

Aku harus memberi keterangan mengenai perbuatan baik dari Ibu Amanda Amanda Badan Kredit. Saya Husnah dan saya mengambil masa saya keluar untuk memberi keterangan Ibu Amanda kerana dia akhirnya menawarkan saya.
Saya dan suami saya masuk ke hutang yang sangat besar dengan Bank dan kami mencari pinjaman dari syarikat pinjaman yang berbeza tetapi semua datang ke sia-sia. sebaliknya mereka membawa kita ke dalam lebih banyak hutang meninggalkan kami bankrap sehingga saya datang di kenalan dengan Ibu Amanda, yang menawarkan pinjaman. Sekarang kita telah akhirnya menetap hutang kami dan memulakan perniagaan baru dengan wang yang tersisa dari pinjaman. Anda boleh menghubungi dia hari ini untuk pinjaman apapun dan jumlah.
Hubungi Ibu Amanda melalui salah satu email berikut. amandaloans@qualityservice.com atau amandarichardson686@gmail.com atau anda boleh menghubungi saya melalui email saya untuk arahan lebih lanjut ikmahusnah@gmail.com