Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Monday 9 September 2013

LAGI KISAH AJARAN SYIAH

Malaysia perlu undang-undang





Zamihan Md. Zain ketika menyampaikan ceramah dalam Seminar Mendepani Virus Syiah di Dewan Muktamar, Pusat Islam, Kuala Lumpur, semalam.

KUALA LUMPUR 8 Sept. - Malaysia memerlukan undang-undang berbentuk pencegahan seperti Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) dan Ordinan Darurat bagi menangani isu-isu berkaitan Syiah. Penolong Setiausaha Kementerian Dalam Negeri (Bahagian Keselamatan dan Ketenteraman Awam), 

Dr. Zamihan Md. Zain berkata, ISA pada era pentadbiran Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad digunakan untuk menahan pendokong-pendokong Syiah tegar dan tindakan itu berjaya menyekat ajaran Syiah daripada terus berkembang.

Menurut beliau, perkara tersebut berdasarkan pengalamannya sendiri sebagai pegawai yang menguruskan tahanan-tahanan ISA ketika itu.

"Sebab itu kita mencadangkan Akta Kesalahan Keselamatan (Langkah-langkah Khas) 2012 berperanan sebagai pencegahan ideologi ekstremis. Secara peribadi saya menyokong ISA kerana mampu menjadi undang-undang pencegahan paling berkesan terutama dalam menangani kes-kes seperti ini (Syiah)," katanya.

Beliau berkata demikian ketika membentangkan kertas kerja bertajuk Modus Operandi Gerakan Syiah dan Ancamannya Kepada Kestabilan Negara dalam Seminar Mendepani Virus Syiah di Dewan Muktamar, Pusat Islam di sini hari ini.

Seminar itu dianjurkan Pertubuhan Muafakat Sejahtera Masyarakat Islam (Muafakat) dan Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan dengan kerjasama Jabatan Mufti Terengganu serta Jabatan Mufti Sabah. Zamihan berkata, dengan adanya undang-undang berbentuk pencegahan pihak berkuasa mempunyai kuasa mendepani sebarang isu termasuk penyebaran fahaman Syiah di peringkat awal.

Menyentuh perkara sama, beliau turut meminta pihak berkuasa agama negeri-negeri memperhebat operasi menggempur markas-markas Syiah tanpa berasa gentar.

Beliau berkata, sejak Syiah diwartakan haram oleh Majlis Fatwa Kebangsaan pada 1984 dan 1997, usaha-usaha penguatkuasaan tidak banyak dilakukan.

"Setakat ini, sebanyak 10 negeri mengharamkan Syiah dan tiga negeri lagi dalam proses pewartaan dan kini agensi penguatkuasaan agama perlu menjalankan peranan mereka dengan lebih agresif," katanya.

Menurut beliau, Syiah merupakan isu akidah dan semua pihak perlu bersama-sama menjalankan tugas yang dipertanggungjawabkan dengan lebih berkesan serta tidak berkompromi.

Syiah agama baharu ciptaan Yahudi
 
 
Mohamad Ismail

KUALA LUMPUR 8 Sept. - Fahaman Syiah disifatkan sebagai agama sesat baharu yang diasaskan Yahudi untuk merosak dan menghapuskan umat Islam.

Ketua Unit Kajian Syiah, Ikatan Muslimin Malaysia (IMM), Mohamad Ismail berkata, perkara itu dapat dilihat berdasarkan doktrin Syiah yang bercanggah dengan ajaran Ahli Sunnah Wal Jamaah dan pegangan Islam sebenar.

Menurut beliau, perbezaan paling ketara iaitu pengikut Syiah meletakkan sebanyak imam 12 sebagai maksum iaitu terpelihara daripada dosa kecil serta besar.

Malah, pengikut ajaran Syiah juga percaya sesiapa yang mengingkari salah seorang daripada imam tersebut adalah kafir dan akan kekal dalam neraka.

"Nikah mutaah pula mendapat kedudukan tinggi dan mulia dalam ajaran Syiah sedangkan perbuatan itu adalah pelacuran yang menggunakan nama agama serta bersifat nafsu semata-mata yang jelas bertentangan dengan ajaran Islam," katanya.

Beliau berkata demikian ketika membentangkan kertas kerja bertajuk Sejarah, Konsep dan Doktrin Syiah dalam Seminar Mendepani Virus Syiah di Dewan Muktamar, Pusat Islam di sini hari ini.

Mengulas lanjut, Mohamad memberitahu, ajaran Syiah meletakkan kepercayaan al-Quran hari ini merupakan naskah yang sudah diubah suai para sahabat Nabi Muhammad SAW dan mendakwa kitab sebenar akan muncul bersama Imam Mahdi pada akhir zaman.

Dalam pada itu, beliau menjelaskan, amat sukar mengenal pasti pengikut-pengikut Syiah memandangkan mereka mengamalkan 'taqiyah' iaitu menyembunyikan akidah dengan berselindung dan bermuka-muka.

Jelasnya, taqiyah merupakan asas agama atau rukun dalam ajaran Syiah yang mana pengikut Syiah yang tidak bertaqiyah dianggap sama seperti meninggalkan solat.
 

Fahaman Syiah karut - Bekas pengikut

KUALA LUMPUR 8 Sept. - Seorang bekas pengikut Syiah mengambil keputusan meninggalkan fahaman itu selepas mendapati ajaran tersebut karut dan boleh memecah-belahkan masyarakat.

Beliau yang hanya mahu dikenali sebagai Syed Ibrahim, 52, berasal dari Bangkok, Thailand berkata, dia mula menyedari terdapat beberapa amalan Syiah amat mengelirukan selepas enam tahun menganut fahaman tersebut.

Antara amalan yang disifatkan sebagai karut katanya, ialah 'taqiyah' atau berpura-pura, solat tiga kali sehari dan perkahwinan mutaah.

"Selepas beberapa ketika saya mengikut fahaman Syiah, saya mula terfikir adakah Syiah ini satu fahaman yang benar. Saya kemudian merujuk dengan beberapa ustaz dan mengambil keputusan untuk kembali kepada ajaran Islam sebenar," katanya ketika berkongsi pengalaman dengan para peserta Seminar Mendepani Virus Syiah di Dewan Muktamar, Pusat Islam di sini hari ini.

Dalam pada itu Syed Ibrahim berkata, berdasarkan pengalamannya, Syiah sememangnya boleh memecah-belahkan masyarakat terutama keluarga dan itulah hakikat yang berlaku selama ini.

Sementara itu ketika bercakap kepada pemberita, beliau mengakui tentang kepetahan pendakwah- pendakwah Syiah dalam menarik minat umat Islam lain mengikuti Syiah.

"Di sini letaknya peranan ibu bapa serta para ustaz, ustazah dan semua pihak untuk sentiasa menasihat anak-anak kita daripada terpengaruh dengan fahaman songsang ini," ujarnya.
 
Bunuh golongan Sunni pegangan akidah Syiah

KUALA LUMPUR 8 Sept. - Tindakan golongan Syiah membenarkan umat Islam berfahaman Sunni dibunuh bukan disebabkan faktor politik atau etnik tetapi merupakan sebahagian pegangan akidah ajaran itu.

Pensyarah Jabatan Akidah dan Pemikiran Islam, Akademi Islam, Universiti Malaya (UM), Mohd. Hamidi Ismail berkata, pengikut Syiah berpendapat darah golongan Sunni halal kerana tidak mengiktiraf sebanyak 12 imam yang merupakan satu daripada rukun iman dalam Syiah.

Beliau berkata, pengikut Syiah meletakkan kedudukan 12 imam itu terlalu hebat hingga ke tahap maksum sedangkan perkara tersebut menyeleweng dan bertentangan dengan ajaran Islam sebenar.

"Mereka mendakwa golongan Sunni tidak mengiktiraf kedudukan Saidina Ali Abu Talib sebagai pengganti kepada Rasulullah SAW sedangkan kita mengakui Saidina Ali adalah sahabat besar baginda dan merupakan khalifah keempat dalam pemerintahan Khulafa ar-Rasyidin," katanya.

Beliau berkata demikian ketika membentangkan kertas kerja bertajuk Konsep Imam dan Imamah Syiah dan Percanggahannya Dari Islam.

Dalam perkembangan berkaitan, Mohd. Hamidi berkata, tindakan Syiah mengkafirkan sahabat-sahabat besar Rasulullah SAW juga tidak boleh diterima dan jelas bertentangan dengan syariat Islam. Sedangkan, menurut beliau, Rasulullah SAW dalam beberapa hadis mengiktiraf dan memperakui kelebihan-kelebihan sahabat antaranya Saidina Abu Bakar, Saidina Umar al-Khattab, Saidina Uthman al-Affan dan ramai lagi.

Selain itu, Mohd. Hamidi turut menyentuh mengenai perkahwinan mutaah yang disifatkannya sebagai 'candu' bagi menarik orang ramai menganut ajaran Syiah sedangkan perkahwinan tersebut tidak dibenarkan syariat dan amat bertentangan dengan Islam.

Perkahwinan itu, tambah beliau, menjatuhkan maruah serta harga diri wanita selain meletakkan kedudukan golongan tersebut pada tahap terlalu rendah.
 
 
 

No comments: